Odpowiedzi

2010-02-14T09:41:18+01:00
Zasłynął jako bohaterski kapelan Powstania Warszawskiego, ps. "Rudy"
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-14T09:45:23+01:00
ZYGMUNT SAJNA

W grudniu 1938 r. ksiądz Zygmunt Sajna został przeniesiony przez kardynała A. Kakowskiego na probostwo i dziekanię w Górze Kalwarii. Żył skromnie, zasłynął jako dobry kaznodzieja i spowiednik. Kochał młodzież, w której widział przyszłość Kościoła i Polski. Dbał o świątynię parafialną, interesował się wszystkimi zespołami parafialnymi.Postać księdza Zygmunta Sajny uwieczniona została tablicą pamiątkową w kościele parafialnym. W dniu 27 maja 1946 r. na wniosek proboszcza Jana Szlązaka Miejska Rada Narodowa postanowiła przemianować ul. Senatorską na ul. Ks. Sajny.Dnia 8 kwietnia 2000 r. Liceum Ogólnokształcące w Górze Kalwarii otrzymało za patrona błogosławionego Księdza Zygmunta Sajnę.


ŚW.ANTONI

Ponieważ święty ukazywał się w habicie franciszkańskim, sprowadzono wkrótce takowych braci oraz obraz św. Antoniego, który niebawem zasłynął licznymi łaskami. Po wielu staraniach, na mocy dekretu Kongregacji z dnia 22 lipca 1680 r. Łagiewniki zostały ogłoszone jako miejsce cudowne, a franciszkanie uznani za pierwszych posiadaczy i stróżów tego miejsca. W 1682 r. w związku z dużą liczbą napływających pielgrzymów, oddano na miejscu drewnianej kapliczki duży drewniany kościół na planie krzyża z trzema wieżami oraz drewnianym klasztorem dla dwunastu zakonników. Z udziałem biskupa kujawskiego i około 15 tys. wiernych uroczyście przeniesiono do niego obraz św. Antoniego, a drewnianą kapliczkę Żelewskiego z 1676 r. (znaną obecnie jako św. Antoniego - najstarszy zabytek zachowany na terenach Łodzi, z uznawanym przez wielu za cudowne źródełkiem w środku) przeniesiono do tzw. Pustelni (przy obecnej ul. Wycieczkowej), gdzie znajduje się do dzisiaj obok kapliczki św. Rocha z początku XVIII wieku
2010-02-14T12:20:08+01:00
Zsłynął jako dobry kaznodzieja i spowiednik