Odpowiedzi

2010-02-14T15:08:05+01:00
Monteskiusz proponował wprowadzenie trójpodziału władz(ustawodawcza,wykonawczai sadownicza)
1 2 1
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-14T15:11:21+01:00
Monteskiusz, twórca idei monarchii konstytucyjnej i liberalizmu arystokratycznego, wychodził w swoich teoriach z głębokiego relatywizmu. Życie społeczne powinien przenikać duch praw, który polega na różnych stosunkach, jakie prawa mogą mieć z różnymi rzeczami. Zasady prawne muszą być zróżnicowane, muszą uwzględniać warunki życia ludzi i okoliczności. Monteskiusz przyjmował, że proces dziejowy to wypadkowa czynników natury fizycznej (klimat, środowisko, ekonomika) i natury moralnej. Relatywność zjawisk wyklucza ustroje idealne.
1 1 1
2010-02-14T15:11:56+01:00
Monteskiusz traktował ustrój państwowy Wielkiej Brytanii jako wzorzec do naśladowania. Analizy ówcześnie znanych form ustrojowych opisał w dziele pt. " O duchu praw". Stwierdził, że należy podzielić władzę w państwie, aby obywatele byli szczęśliwi. Wprowadził tzw. trójpodział władzy. na :
- ustawodawczą (stanowi prawo)
- wykonawczą (wykonuje to prawo)
- sądowniczą (osądza według prawa)

Obecnie jest to najbardziej rozpowszechniony system sprawowania władzy na świecie.
1 5 1