Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-14T16:22:52+01:00
- WZZ = Wolne Związki Zawodowe - Komitet Założycielski WZZ został powołany 29 kwietnia 1978 w Gdańsku przez Andrzeja Gwiazdę, Krzysztofa Wyszkowskiego i Antoniego Sokołowskiego.
Wolne Związki Zawodowe działały niezależnie od państwa, stawały w obronie praw robotniczych i obywatelskich, celem działalności było odzyskanie prawa do demokratycznego kierowania przez społeczeństwo państwem. WZZ wydawał biuletyn "Robotnik Wybrzeża" (ukazało się kilka numerów).

- KOR = Komitet Obrony Robotników - organizacja opozycjonistów, która wystosowała 23 września 1976 roku "Apel do społeczeństwa i władz PRL". W apelu tym ogłoszono powstanie Komitetu Obrony Robotników - ofiar represji w związku z wydarzeniami 25 czerwca 1976.
KOR w "Apelu" domagał się:
* przyjęcia do pracy wszystkich zwolnionych,
* amnestionowania skazanych i więzionych za udział w strajkach,
* ujawnienia rozmiarów zastosowanych represji,
* ukarania osób winnych łamania prawa.
"Apel" podpisało 14 osób (członków-założycieli KOR):
1. Jerzy Andrzejewski
2. Stanisław Barańczak
3. Ludwik Cohn
4. Jacek Kuroń
5. Edward Lipiński
6. Jan Józef Lipski
7. Antoni Macierewicz
8. Piotr Naimski
9. Antoni Pajdak
10. Józef Rybicki
11. Aniela Steinsbergowa
12. Adam Szczypiorski
13. ks. Jan Zieja
14. Wojciech Ziembiński.

- ROPCiO = Ruch Obrony Praw Człowieka i Obywatela - centroprawicowa organizacja antykomunistyczna i niepodległościowa powołana 25 marca 1977.
Na przełomie 1975 i 1976 na spotkaniu, w którym uczestniczyli: Andrzej Czuma, Maciej Grzywaczewski, L. Moczulski i Adam Wojciechowski, zapadła decyzja o utworzeniu tajnego Nurtu Niepodległościowego (NN). Przyjęto też radykalną deklarację programową "U progu", która służyła integracji środowiska niepodległościowego (jego wstępną wersję opracowali: Aleksander Hall, Piotr Dyk i Grzegorz Grzelak).

- NZS = Niezależne Zrzeszenie Studentów - stowarzyszenie studentów powstałe 22 września 1980 w wyniku wydarzeń i strajków robotniczych z sierpnia 1980, będących sprzeciwem społeczeństwa wobec ówczesnego reżimu politycznego w Polsce.
Ogólnopolski Komitet Założycielski w składzie m.in.: Mirosław Augustyn, Piotr Bikont, Wojciech Bogaczyk, Stefan Cieśla, Jacek Czaputowicz, Teodor Klincewicz, Barbara Kozłowska, Maciej Kuroń, Krzysztof Osiński, Leszek Przysiężny, Marek Sadowski.

Chyba dobrze :))
  • Użytkownik Zadane
2010-02-14T16:28:05+01:00
-WZZ - Wolny Związek Zawodowy "Sierpień 80"
-KOR - Komitet Obrony Robotników
-ROPCiO - Ruch Obrony Praw Człowieka i Obywatela
-NZS - Niezależne Zrzeszenie Studentów

To tyle pamiętam, resztę info możesz najpewniej znaleźć w Wikipedii:p