1. Otaczająca nas materia zbudowana jest z _____. W większości substancji są one połączone ze sobą i tworzą ____, ich rozmiary są _____.
2. Wiele zjawisk fizycznych można wyjaśnić na podstawie kintetyczno - cząsteczkowej teorii budowy materii. Przyjrzyj się fotografiom, na których przedstawiono wodę i denaturat przed wymieszaniem (a) i po wymieszaniu (b). W oparciu o założenia kinetyczno - cząsteczkowej teorii budowy materii wyjaśnij, czego dowodzi to doświadczenie (zadanie to znajduje się w ćw. wyd. Nowa Era s.28)
3. Atomy i cząsteczki są zbyt małe, aby zobaczyć je pod mikroskopem optycznym, tak jak możemy zobaczyć bakterie czy wirusy. Wiadomo, że cząsteczka wody ma wielkość 0,0001 um, zaś bakteria ok. 0,5 um.
a) Oblicz ile razy bakteria jest większa od cząsteczki wody.
b) Gdyby bakterię powiększyć tyle samo razy, ile razy jest większa od cząsteczki wody, to miałaby ona wielkośc:
A. Pchły (ok.0-3mm)
B. Biedronki (ok. 5mm)
C. chrabąszcza (ok.30mm)
4. Korzystając z dostępnych ci źródeł informacji, sprawdź i zapisz, za pomocą jakich urządzeń można zobaczyć atom.

Z góry dziękuję za odpowiedzi ; ]

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-12T17:27:00+02:00
1. Otaczająca nas materia zbudowana jest z atomów. W większości substancji są one połączone ze sobą i tworzą cząsteczki, ich rozmiary są bardzo małe.
2. Dowodzi to budowy atomowej świata. Oznacza to, że dzięki temu doświadczeniu wiemy, że nie tylko woda i denaturat są zbudowane z atomów, ale także reszta świata. Takie zjawisko nazywamy dyfuzją :)
3.
a) 0,5/0,0001=5000
b) Gdyby bakterię powiększyć tyle samo razy, ile razy jest większa od cząsteczki wody, to miałaby ona wielkośc:
C. chrabąszcza (ok.30mm)
4. Bardzo dobry mikroskop (najlepiej elektronowy)
Miło, że mogłem pomóc
Pozdrawiam:)
78 4 78
2009-10-12T17:27:57+02:00
1. atomow , czasteczki, niewielkie.
3.
a) 5000
b) c
c) mikroskop
68 1 68