W sklepie odzieżowym obniżono ceny marynarek o 10%, a spodni o 5%. Pan Andrzej kupił marynarke i spodnie przed obbiżką i zapłacił 440zł. Pan Bogdan kupiłtaki sam komplet po obniżcie i zapłacił o 34zł mnie. ile teraz kosztuje marynarka, a ile spodnie??
Pomóżcie ;/

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-14T17:34:08+01:00
Najpierw oznaczmy sobie jako cenę spodni PRZED obniżką S, a cenę marynarki PRZED obniżką M.
Jak wiesz Pan Andrzej kupił spodnie i marynarkę za 440zł więc:
S + M = 440zł

Natomiast Pan Bohdan kupił Marynarkę 10% mniej, a Spodnie 5% i zapłacił 34 zł mniej czyli:
90%*S +95%M=440-34

Powstaje układ równań:
S+M=440
0,9S+0,95M=406
Pamiętaj że jak podstawisz np. S=440-M to w drugim równaniu masz 0,9S czyli 0,9 wymnażasz i przez 440 i przez -M

Rozwiąż te równanie do końca, powinno wyjść, że:
S - spodnie PRZED obniżką kosztowały : 240 zł
M-marynarka PRZED obniżką kosztowała: 200 zł

W pytaniu było zawarte ile spodnie kosztują teraz czyli PO obniżce. Dlatego musisz do otrzymanych powyżej cen obliczyć 90 i 95%.
Powinno ci wyjść, że:
S - spodnie PO obniżce kosztowały : 216 zł

M-marynarka PO obniżce kosztowała: 190 zł

dasz naj . ? xq
3 1 3
2010-02-14T17:34:10+01:00
X - cena marynarki
y - -||- spodni

440 - 34 = 406

x+y=440
x - 10%x + y - 5%y = 406

x+y=440 / *-0.9
0.9 x + 0.95y = 406 /*1

-0.9x + -0.9y = -396
0.9x+0.95y = 406
0.05y = 10/*20
y = 200

skoro y =200, to x + 200=440, tj x = 240
240 - 10%z240 = 240 - 24 = 216
200 - 5%z200 = 200 - 10 = 190
190 + 216 = 406

216 - marynarka
190 -spodnie

Mam nadzieję że pomogłam liczę na naj..
2 3 2
2010-02-14T17:39:06+01:00
X=cena marynarki przed obniżką
y=cena spodni przed obniżką


x-10%x=0,9x=cena marynarki po obniżce
y-5%y=0,95y=cena spodni po obniżce


x+y=440→x=440-y
0,9x+0,95y=440-34
0,9(440-y)+0,95y=406
396-0,9y+0,95y=406
0,05y=406-396
0,05y=10
y=10:0,05
y=200
0,95y=0,95×200=190

x=440-200=240
0,9x=0,9×240=216
odp. marynarka kosztuje teraz 190zł a spodnie 216zł
2 3 2