Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-14T18:06:26+01:00
1. ziemia zbliżona jest swoim kształtem do kuli. W rzeczywistości Ziemia nie jest idealną kulą, ale nieregularną bryłą, której kształt nazwano geoidą. Geoida zbliżona jest kształtem do elipsoidy obrotowej, bryły powstałej przez obrót elipsy wokół jej osi. Odchylenie geoidy od elipsoidy ziemskiej tylko gdzieniegdzie przekracza 100 m.

Rzeczywisty kształt Ziemi a geoida

Parametry Ziemi:

średni promień: 6371 km,

powierzchnia: 510 mln km2 - w tym lądy 148 mln km2 (29%),

oceany i morza 362 mln km2 (71%)

objętość: 1083 mld km3

masa: 5,973 x 1024 kg

obwód: 40 030 km

jednostopniowy łuk koła

wielkiego: 111,19 km


dowody pośrednie:
- widnokrąg w każdym miejscu na Ziemi na otwartej przestrzeni ma kształt koła
- obserwacja przypływającego i odpływającego statku
- przesuwanie się cienia Ziemi po powierzchni Księżyca podczas jego zaćmienia
- zmiany w widoku wysokości Gwiazdy Polarnej i w kącie obserwacji
dowody bezpośrednie:
- podróż dookoła świata Magellana i El Cana
- zdjęcia satelitarne(teledetekcja)

3 5 3
2010-02-14T18:08:52+01:00
1. Ziemia jest kształtu Geoidy.Pierwsze dowody na kulistosc ziemi podał Arystoteles.
2.wymiary ziemi-obwod równika-40075km.
Średni promien ziemi wynosi -6371km.
1 5 1