Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-14T22:15:28+01:00
4,50zł ---- 15%
x-------- 100 %
x= 100 *4,5 ÷ 15
x= 30 - pierwotna cena towaru

4,5 + 1,5 = 6 zł
30 + 6= 36 - obecna cena

30---- 100 %
6 ---- y
y= 6*100 ÷30
y= 20 %
odp. Obecna cena wynosi 36zł. Cenę podwyższono łącznie o 20 %.
19 4 19
2010-02-14T22:16:50+01:00
Wykorzystamy proporcję/metodę krzyża(bo mnoży się na krzyż):

{--------------------- kreska ułamkowa}

4.50zł - 15%
x - 100% , gdzie x to cena pierwotna towaru

100% * 4.50 zł
x = ----------------- = 30 zł
15%

30zł + 4.50 zł = 34.50 zł
34.50 zł + 1.50 zł = 36 zł

30 zł - 100%
36 zł - x

36 zł * 100%
x = -------------------- = 120 %
30 zł

Odp. Cena pierwotna produktu to 30 zł, nowa cena to 36 zł, cenę łącznie podwyższono o 120%.
11 2 11