W klasie IIIa liczba dziewcząt jest o 4 większa od liczby chłopców . Z okazji Dnia Kobiet każdy chłopiec kupił kwiatek każdej koleżance z klasy . W sumie chłopcy kupili 221 kwitków . Ilu uczniów liczy klasa IIIa ?? jak rozwiązać to układem równań??

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-15T08:19:08+01:00
X - ilość chłopców
x + 4 - ilość dziewczyn
2x + 4 - cała klasa

x(x+4) = 221
x² + 4x = 221
x² + 4x - 221 = 0
Δ =16 + 884 = 900
√Δ = 30
x₁= -4 - 30 / 2 = -17 //sprzeczne
x₂= -4 + 30 / 2 =13
2x + 4 = 2 * 13 + 4 = 26 + 4 = 30

w klasie III jest 30 uczniów

/ oznacza kreske ułamkowa :)
1 5 1
2010-02-15T08:29:47+01:00
X-ilość chłopców
x+4-ilość dziewczyn

(4+x)*x=221
x^2+4x-221=0 zał.x>0
delta=4^2-4*1*(-221)=16+884=900
pierwiastek z delty=30

x1=(-4+30)/2=26/2=13
x2=(-4-30)/2=-34/2=-17<0

odp. Chłopców było 13, dziewczyn 17 (spr.13*17=221)

Układ równań: x-chłopcy y-dziewczyny
y=x+4
x*y=221 przez podstawienie i otrzymujemy to co wyżej...