Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-15T17:00:26+01:00
Regeneracja ~~~~~~~~~~ Odbudowa (odrastanie) utraconych części w żywym organizmie; zdolność do regeneracji zależy przede wszystkim od obecności w tkankach komórek mogących dzielić się (komórek mających charakter embrionalny), w przypadku uszkodzenia z nich może odtwarzać się tkanka a nawet całe narządy. Niektóre zwierzęta mają ogromne zdolności regeneracyjne (np. stułbia, wypławek, dżdżownica), z ich małych fragmentów odrasta cały organizm. Większość zwierząt może regenerować tylko niektóre narządy lub ich części - w miejscu urazu wyrasta najpierw pączek regeneracyjny, z którego kształtuje się odrastający narząd (np. ogon padalca, odnóże kraba). Gojenie się ran jest typem regeneracji spotykanym u wszystkich roślin i zwierząt. U roślin korzenie mogą odrastać z łodygi lub liścia (np. popularną metodą rozmnażania niektórych roślin doniczkowych jest odtwarzanie całej rośliny z liścia lub fragmentu łodygi), w innych wypadkach nowe narządy tworzone są przez kallus. Zdolność regeneracji mają też protista, nawet z małej części komórki zawierającej jądro odtwarza się cały organizm. Poszczególne rodzaje tkanek różnią się zdolnością regeneracji – w ciele człowieka łatwo regenerują się: krew, nabłonki, skóra, kość i tkanka wątroby, zaś najmniejsze zdolności regeneracyjne ma tkanka nerwowa, w której nie mogą powstać nowe neurony.
4 5 4
  • Użytkownik Zadane
2010-02-15T19:00:08+01:00
Regeneracja - Odbudowa utraconych części w żywym organizmie; zdolność do regeneracji zależy przede wszystkim od obecności w tkankach komórek mogących dzielić się (komórek mających charakter embrionalny), w przypadku uszkodzenia z nich może odtwarzać się tkanka a nawet całe narządy. Niektóre zwierzęta mają ogromne zdolności regeneracyjne (np. stułbia, wypławek, dżdżownica), z ich małych fragmentów odrasta cały organizm. Większość zwierząt może regenerować tylko niektóre narządy lub ich części - w miejscu urazu wyrasta najpierw pączek regeneracyjny, z którego kształtuje się odrastający narząd (np. ogon padalca, odnóże kraba). Gojenie się ran jest typem regeneracji spotykanym u wszystkich roślin i zwierząt. U roślin korzenie mogą odrastać z łodygi lub liścia (np. popularną metodą rozmnażania niektórych roślin doniczkowych jest odtwarzanie całej rośliny z liścia lub fragmentu łodygi), w innych wypadkach nowe narządy tworzone są przez kallus. Zdolność regeneracji mają też protista, nawet z małej części komórki zawierającej jądro odtwarza się cały organizm. Poszczególne rodzaje tkanek różnią się zdolnością regeneracji – w ciele człowieka łatwo regenerują się: krew, nabłonki, skóra, kość i tkanka wątroby, zaś najmniejsze zdolności regeneracyjne ma tkanka nerwowa, w której nie mogą powstać nowe neurony.
5 4 5