Odpowiedzi

2010-02-15T17:45:29+01:00
POZYTYWNE
-obiady czwartkowe( co czwartek organizowane były "obiady" dla malarzy, pisarzy i innych twórców)
-ożywienie gospodarcze
-Powstał Teatr Narodowy
-powstało czasopismo ,,Monitor'', "Monitor Polski Ordynaryjny" i "Kurier"
-zniesienie libero veto
-rozwój kultury,szlaki,architektura ( na dworze króla byli słynni malarze: Bernardo Bellotto "canaletto" i Marcello Bacciareli)
-utworzenie Komisji Edukacji Narodowej
uchwalenie Konstytucji 3 maja
-utworzył szkolę kadetów i szkolę rycerska dla mężczyzn

Negatywne
-powstały rozbiory(1 rozbiór- 1772r, 2 rozbiór-1793r, 3 rozbiór- 1795r-Polska znika z mapy Eurpopy.
-konfederacja barska i targowicka
10 4 10
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-15T17:55:13+01:00
Stanisław August Poniatowski został królem w 1764 roku. Sądzę, że jego panowanie nie było złe, co prawda Rzeczpospolita upadła ale jego reformy i plany prowadziły nasz kraj w dobrym kierunku.
Plusy panowania:
-budowa wielu kanałów do żeglugi lądowej
-wykorzystanie manufaktur do produkcji uzbrojenia i umundurowania
-ograniczenie importu i zwiększenie produkcji krajowej
-próby usprawnienia skarbu
-powstanie KEN-u i powołanie Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych
-założenie Szkoły Rycerskiej
-powstanie Teatru Narodowego
-budowa mostu na Wiśle w Warszawie
-ustanowienie Komisji Dobrego Porządku
-uchwalenie Konstytucji 3 Maja(wprowadzenie dziedzictwa tronu, ustanowienie monarchii konstytucyjnej)
minusy:
-rozbiory Polski
-ingerencja Rosji w życie Rzeczpospolitej

To tyle. Według mnie na pracę domową starczy. To moje pierwsze zadanie więc się nie gniewaj jakby było źle:)
22 4 22