Daje wszystkie pkt jakie mam .. ;(

1. W podanym tekście podkreśl zdania złozone podrzędnie dopełnienowe. Obok sporządz isch wykresy.

- Z pewnymi obawami wzialem udział w konkursie mitologicznym. Nie byłem pewien swojej wiedzy, ale pytania nie były zbyt trudne. O tym, że dostałem jednym z laureatów, dowiedziałem się z Internetu. Moja radość była ogromna , ponieważ nagrodą był wyjazd do Grecji. Ucieszyłem się, że będe mógl na wlasne oczy zobaczyc zabytki starozytnej kultury. Zastanawiam sie, jakie wrazenie zrobi na mnie Grecja.


2. Uzupelnij zdania tak, aby powstały zdania zlozone podrzednie dopelnieniowe.


....................................... temu, kto zbyt wiele obiecuje.

....................................... z tym z kim miło się rozmawia.

................................ tego, o czym mówisz.

................................... o tym, co zrobiliście.

Zastanawiałem sie..............................

Prosiłem ...............................

Przepraszam............................

Rozmyslam ..........................


2

Odpowiedzi

2010-02-15T17:45:30+01:00
Ja też się nie łapię w tych zdaniach ale moge ci napisać coś co ci się napewno przeda :)

Zdanie podrzędne zastępuje DOPEŁNIENIE zdania nadrzędnego i odpowiada na pytania dopełnienia.
- kogo? czego?
- komu? czemu?
- kogo? co?
- kim? czym?
- o kim? o czym?
N- pytanie nadrzędne
P- pytanie podrzędne
np:
1N 2P
Prosiłem kolegę, żeby mi pomógł.

1
-------|
| 2
|-------

Pytanie- O co prosiłem kolegę?
Odp- (O to), żeby mi pomógł.
Pytamy zdaniem nadrzędnym (określanym),
a odpowiadamy zdaniem podrzędnym (określającym).

PS: Mam nadzieję że pomogłam :)
26 3 26
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-15T17:49:08+01:00
1 zdanie w tekście zdanie podrzędne podmiotowe
2 zdanie współrzędne przeciwstawne
6 zdanie podrzędne orzecznikowe

2.
przepraszam cie bartku za to ze źle sie zachowywałab wobec ciebie
rozmyślałam o moim zachowaniu i powinnam przeprosić rodziców.
Prosiłem tate o nowy telefon ale mi niestety odmówił.
Zastanawiałem sie kogo najbardziej lubie odemnie z klasy.
Mysle że kazdy z nas powinien zastanowić sie nad tym co zrobiliście.
Prosze cie nigy więcej nie powtarzaj tego o czym mówisz.
Bardzo lubię rozmawiac z tym z kim miło sie rozmawia
47 3 47