Mam do nauczenia odmianę czasowników po niemiecku lecz nic z tego nie wiem możecie mi pomóc i przy tym wytłumaczyć ? Mam taki czasownik odmieniony:

Ich freue nich
Du freust dich
er,sie,es freut sich
Wie freuen aus
Ihr freust euch
Sie,sie freuen sich

To przykład z lekcji który robiliśmy razem z nauczycielką. Lecz nie wiem jak odmieniać w różnych przykładach choćby te osobne wyrazy takie jak nich, dich, sich, aus o co biega może mi ktoś wytłumaczyć choćby na innych czasownikach ?

2

Odpowiedzi

2010-02-15T19:12:50+01:00
Ich- na końcu dodajemy e
Du- na końcu dodajemy st
er es sie - na końcu ddajemy t
Wie- na końcu dodajemy en
Ihr- na końcu dodajemy st
Sie,sie- na końcu dodajemy en

To jest bardzo łatwe :)

np:
sich waschen myć się

ich wasche mich
du wäschst dich
er (się, es) wäscht sich
wir waschen uns
ihr wascht euch
sie waschen sich

helfen:
ich helfe
du hilfst
er sie es hilft
wir helfen
ihr helft
sie helfen

ich bin
du bist
er/sie/es ist
wir sind
ihr seid
sie/Sie sind
9 3 9
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-15T19:44:44+01:00
Na samym początku powinnaś/ powinieneś wiedzieć to:

L.poj
1. ich - mich
2. du - dich
3. er/sie/es - sich

L.mn
1. wir - uns
2. ihr - euch
3. sie/Sie - sich

Na to nie ma reguły. Tak po prostu musi być. To musisz wykuć na pamięć! niestety;/

Następnie masz różne czasowniki, np: lachen(śmiać się), kommen(przychodzić) akurat te dwa przykłady są bez tego mich dich itd.

lachen:
l.poj
1. ich lache [w pierwszej osobie liczbie pojedynczej podajemy na końcu "E"]
2. du lachst [w drugiej osobie liczby pojedynczej dodajemy "st"]
3. er/sie/es lacht [w trzeciej osobie liczby pojedynczej dodajesz "t"]

jak już widzisz, LACHEN w pierwszej osobie straciło N. nie robimy czegoś takiego:
1. ich lachene !!!!!!!!!!
Po prostu strślamy jakby niepotrzebne jeśli nie ma na końcu E.

l.mn
1. wir lachen [w pierwszej osobie liczby mnogiej dopisujemy "en" lub spoglądając na pierwszą osobę liczby pojedynczej dodajemy tylko jeszcze "n" bo tam już jest "e"]
2. ihr lacht [tak samo jak w trzeciej osobie liczby pojedynczej; tylko sein inaczej sie odmienia]
3. sie/Sie lachen [tak samo jak w pierwszej osobie liczby mnogiej]

Jeśli poćwiczysz to napewno załapiesz o co chodzi. Musisz pamiętać o tych końcówkach.

Wymienie Ci najczęściej spotykane czasowniki zwrotne (chodzi o te które łączą się z sich, dich itd.):
sich waschen - myć się
sich kaemmen - czesać się
sich rasieren - golić się
sich setzen - siadać
sich fuehlen - czuć się
sich freuen - cieszyć się
sich erholen - wypoczywać
sich treffen - spotykać się
sich verabschieden - pożegnać się
sich unterhalten - rozmawiać, bawić się
sich entschuldigen - usprawiedliwiać się, przepraszać
sich befinden - znajdować się
sich vorstellen - przedstawiać się
sich verspaeten - spóźniać się
sich interessieren - iteresować się
sich beeilen - śpieszyc się

I wtedy odmieniasz te czasowniki zgodnie z tązasadą jaką wyżej napisałam a do tego tylko dodajesz

L.poj
1. ich _______ mich
2. du _______ dich
3. er/sie/es _______ sich

L.mn
1. wir _______ uns
2. ihr _______ euch
3. sie/Sie _______ sich

Mam nadzieję że pomogłam,
Pozdrawiam ;)
10 5 10