1. Wyjaśnij poniższe terminy
a) epidemia
b)AIDS
2.podaj nazwę wirusa odpowiedzialnego za rozprzestrzenianie sie AIDS
3. Oceń rozmiary epidemi AIDS na kontynencie afrykańskim
4. Odpowiedz na pytania
a)Jej postęp wpłynął na ograniczenie wysokiej śmiertelności wśród mieszkańców Afryki
b) Skrajnie złe warunki życia
c) Przedstawiciele rasy żółtej zamieszkujący Madagaskar
d)Przedstawiciele rasy białej zamieszkujący północną część konttynentu afrykańskiego
e) W afryce często toczą sie o ziemie uprawną
f)Potomkowie europejskich kolonizatorów zamieszkujący afryke
g) jeśli demograficzna oznacza gwałtowny wzrost liczby ludności
h) często decydują o poziomie naszego życia
i) Z jego powodu w afryce codziennie umiera wiele osob
5. odpowiedz na pytania
a) Jedna z lepiej rozwiniętych gałezi w sektorze afrykańskich usług
b)Jedno z podstawowych zbóż Afryki - odporne na susze
c) Z Afryki pochodzi ¾ światowego wydobycia tego metalu
d) Jedna z lepiej rozwiniętych gałęzi przemysłu przetwórczego Afryki
e) Największy producent ropy naftowej w Afryce
f) Wielkoobszarowe gospodarstwo rolne prowadzące towarową uprawę roślin
g) Słlodki odpowiednik naszego ziemniaka uprawiany w Afryce
h) Grupa roślin , do ktorej zaliczamy m.in. kawowce i kakaowce
i) Metal szlachetny , z którego ⅓ światowego wydobycia przypada na Afrykę
6. wpisz nazwy oraz miejsce ktore zajmują na swiecie pod względem wydobycia tych surowców

surowiec mineralny kraj (kraje) miejsce na swiecie
węgiel kamienny ............ ....................
rudy uranu ............ .....................
rudy manganu ......... ....................
rudy chromu ........... ........................
złoto ............... .......................
diamenty .............. .....................
rudy kobaltu ............ .....................
7.wymień nazwy czterech surowców mineralnych , których wydobycie w Afryce stanowi co najmniej połowe wydobycia światowego
8. wpisz nazwy dwoch największych okregow przemysłowych Afryki. następnie wpisz nazwy najważniejszych ośrodkow przemysłowych położonych na ich terenie , wydobywanych w ich obrębie surowców mineralnych oraz rozwijających się gałęzi przemysłu

okręg ośrodki surowce gałęzie przemysłu
przemysłowy przemysłu mineralne
............. ........... .......... ...............
............ .......... .......... ...............

2

Odpowiedzi

2009-10-12T20:49:38+02:00

a) epidemia występowanie zwiększonej ponad określoną liczbę zachorowań na chorobę zakaźną w określonym czasie i na określonym terenie.
b)AIDS oznacza zespół nabytych niedoborów immunologicznych. Jest to schorzenie układu immunologicznego spowodowane zakażeniem retrovirusem HIV
2.podaj nazwę wirusa odpowiedzialnego za rozprzestrzenianie sie AIDS - hiv
3. Oceń rozmiary epidemi AIDS na kontynencie afrykańskim
30 mln ludzi z czego 1000 sie leczy ;]
19 4 19
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-10-12T20:49:53+02:00

1.a) epidemia- jest to występowanie zwiększonej liczby zachorowań na chorobę zakaźną w określonym czasie i na określonym terenie.b)AIDS- oznacza zespół nabytych niedoborów immunologicznych. Jest to schorzenie układu immunologicznego,spowodowane zakażeniem wirusa hiv
2. Nazwa wirusa to HIV
3.chorych na AIDS jest 33miliony ludzi z czego 22miliony to Afrykańczycy ,czyli 2/3 całości.
4.a)medycyna to jej postęp wpłynął na ograniczenie wysokiej śmiertelności wśród mieszkańców Afryki
b)bieda i nędza są to skrajnie złe warunki
c)Rasa Mongoloidalna jest to rasa żółta, zamieszkująca Azję, Madagaskar i Grenlandię. Cechuje się ciemniejszym niż u rasy europeidalnej odcieniem skóry, fałdą mongolską, czarnymi, prostymi włosami oraz wydatnymi kośćmi policzkowymi.
d)Arabowie-Są przedstawicielami rasy białej zamieszkujący północną część kontynentu afrykańskiego
e)W afryce często toczą się WOJNY o ziemie uprawną
f) AFRYKANERZY-Potomkowie europejskich kolonizatorów zamieszkujący afrykę
g) EKSPLOZJA-jeśli demograficzna to oznacza gwałtowny wzrost liczby ludności
h) pieniądze
i) głód
5. a) TURYSTYKA-Jedna z lepiej rozwiniętych gałezi w sektorze afrykańskich usług
b)Sorgo , Żyto
c) KOBALT
d) PRZEMYSŁ WŁÓKIENNICZY
e)Nigeria-Największy producent ropy naftowej w Afryce
f)Plantacje-Wielkoobszarowe gospodarstwo rolne prowadzące towarową uprawę roślin
g) Batat-Słodki odpowiednik naszego ziemniaka uprawiany w Afryce
h) Są to- Używki
i) Metal szlachetny , z którego ⅓ światowego wydobycia przypada na Afrykę -ZŁOTO
6.surowiec mineralny kraj (kraje) miejsce na świecie
węgiel kamienny – RPA 5 miejsce
rudy uranu- Kongo 1 miejsce
rudy manganu –RPA 2 miejsce
rudy chromu RPA-1 miejsce
złoto RPA- 1 miejsce
diamenty Botswana-1 miejsce
rudy kobaltu –Kongo-1 miejsce
7.
fosforyty , złoto , kobalt,diamenty
8.największy z nich to południowy Transwal- surowce mineralne przemysłu ciężkiego, także hutniczego, dalej chemicznego, czy maszynowego oraz cementowego. przemysł spożywczy (produkcje młyny, rzeźnie), dalej przemysł włókienniczy, czy obuwniczy. W Południowym Transwalu jest prawie połowa wszystkich zakładów całego państwa.


24 4 24