Odpowiedzi

2010-02-15T21:26:13+01:00
Zad 1
Ryby mają łuski, skóra płazów jest pokryta śluzem, gady mają łuski lub tarczki, ptaki mają pióra, a ssaki mają włosy.

zad 2
U ptaków z płucami łączą się work powietrzne, które służą do magazynowania powietrza pobranego w czasie wdechu. Ssaki mają płuca o budowie pęcherzykowej.
5 3 5
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-15T23:11:07+01:00
1. porównaj pokrycie ciała u gromad: ryby, płazy,gady,ptaki,ssaki
RYBY- pokrycie ciała- przyłuska, na łuskach mają śluz, ubarwienie różnobarwne(maskujące lub odstraszające)
PŁAZY- pokryte nagą skórą, wydzielającą śluz, który zapobiega wysychaniu, komórki barwnikowe w skórze
GADY- pokryte nieprzepuszczalną skórą, skóra jest sucha, występują łuski, bęsące wytworem naskórka lub tarcze, w skórze znajdują się melanocyty- komórki barwnikowe
PTAKI- skóra sucha, zrogowaciała, bez gruczołów(jedynie ptaki wodne posiadają gruczoł kuprowy zapobiegający namakaniu piór), pióra i łuski( na kości skokowej i palcach) będące wytworem naskórka, palce zakończone pazurami. Pióra mogą być dwojakiego rodzaju: pokrywowe- sterówki i lotki, tzw pióra konturowe, i puchowe
SSAKI- bardzo rzadko mogą występować łuski,Skóra składająca się z: naskórka(nabłonka wielowarstwowego), skóry właściwej, tkanki podskórnej-tkanka łączna tłuszczowa, włosy zatopione w skórze ale będące wytworem naskórka, występują gruczoły łojowe, sierść(ma zabarwienie od meleniny), włosy mające funkcję termoizolacyjną, występują pazury, wytworami naskórka są: włosy, pazury, rogi, paznokcie. W skórze występują ciałka czuciowe(receptory ciepła, zimna, ucisku, bólu, wibracji, dotyku) oraz gruczoły: łojowe(zatrzymują ciepło), potowe(wytwarzają pot, który schładza ciało), mleczne(sutkowe, u samic), zapachowe( u zwierzaków)często koło odbytu, pozwalają znaczyć terytorium.

2. Jak wygląda układ oddechowy ptaków i ssaków
SSAki- układ oddechowy tworzą pęcherzykowate płuca, oskrzela, tchawica, podniebienie twarde oddzieliło drogi pokarmową i oddechową, nagłośnia zamykająca krtań i wejście do tchawicy, mięsień-przepona, wspomagający ruchy klatki piersiowej i ułatwiający oddychanie, poza tym ssaki oddychają także poprzez skórę.
PTAKI- prowadzą podwójne oddychanie, posiadają9 worków powietrznych: przednie i tylne oraz płuca gąbczaste. Mają krtań i tchawicę.
11 4 11