Tales stanął na brzegu w miejscu T leżącym najbliżej statku S i przeszedł wzdłuż brzegu 50 kroków - do punktu A. Tam wbił tyczkę i przeszedł 5 kroków dalej - do punktu B. Stamtąd szedł w głąb lądu do takiego punktu C, z którego statek i wbitą tyczkę widać w jednej linii.
Jak daleko od brzegu był statek, jeśli z punktu B do punktu C Tales przeszedł 14 kroków?
Koniecznie otwórz załącznik!

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-18T15:18:26+01:00
AB|BC = AT|ST
5/14 = 50/x
(wymnażamy na krzyż)

5x = 700 /:5
x = 140

Statek był od brzegu 140 kroków.
2 3 2
  • Roma
  • Community Manager
2010-02-18T15:23:06+01:00
|AT| = 50 (kroków)
|AB| = 5 (kroków)
|BC| = 14 (kroków)

Skorzystamy z podobieństwa ΔAST i ΔABC, chociaż jest to zadanie o Talesie:)
|AT| / |AB| = |ST| / |BC|
50 / 5 = |ST| / 14
10 = |ST| / 14 /*14
|ST| = 10 * 14
|ST| = 140

Odp. Statek był oddalony od brzegu na długość równą 140 kroków Talesa.


2 5 2