Odpowiedzi

2010-02-16T12:26:48+01:00
Bogurodzica
Czas powstania: XIII-XIV
Typ liryki: liryka zwrotu do adresata-monolog
Nadawca: lud (wierni)
Adresaci: Maryja, Chrystus (za pośrednictwem św. Jana)
Obraz Boga: Bóg niedosiężny, daleki
Kreacja Maryi: Matka Boska- pośredniczka łask, jest majestatyczna, ukazane jest jej bóstwo
Styl: podniosły, uroczysty
Idea przewodnia: rozpamiętywanie dogmatów, idea pośrednictwa
Posłuchajcie, bracia miła
Czas powstania: lata 70. XV
Typ liryki: lament, plankt
Nadawca: Maryja
Adresaci: lud, Jezus, Anioł Gabriel, inne matki
Obraz Boga: bezwzględny w swoich planach
Kreacja Maryi: typowo człowiecza, mówiąca swoje żale, opłakująca syna
Styl: potoczny, poważny, smutny
Idea przewodnia: ukazanie męki pańskiej, motyw cierpienia matki po śmierci syna

Ja to miałam w formie tabelki porównawczej.
6 4 6
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-16T12:27:07+01:00
W "Bogurodzicy" wspólnota wiernych zwraca się do Marii o wstawiennictwo u swojego syna oraz do samego Jezusa, by ze względu na osobę Jana Chrzciciela dał modlądym się szczęście na Ziemii, a także wieczne bytowanie w raju. Maria przedstawiona jest jako jedyna, blogosławiona rodzicielka Jezusa Chrystusa, chwalona i wybrana przez samego Boga, zasiadająca w niebie obok swojego Syna. W "Posłuchajcie, bracia miła..." Matka Boska jest smutna po stracie jedynego Syna, ubolewa nad jego śmiercią, z bólem patrzy na jego mękę. Jest cierpiącą matką, nie może pomóc Synowi, jest bezradna. Apeluje do innych matek, aby modliły się, żeby nie musiały przeżywać tego co ona.

Z mojego zeszytu z polaka :)
4 4 4