Odpowiedzi

2010-02-16T15:14:53+01:00
Zjawsisko samorzutnego mieszania się substancji nazywa sie dyfuzja, można je wytłumaczyć przyjmując hipotezę o cząsteczkowej budowie materii.

Przykłady dyfuzji:

- rozpylanie perfumów lub dezodorantów w zamkniętym pomieszczeni (np. sali lekcyjnej) --- po chwili czujemy zapach w całym pomieszczeniu
Cząstki perfum rozprzestrzeniają się między cząsteczkami powietrza i przemiweszczją się we wszystkich kierunkach.

-herbata w szklance ( woda ma taki kolor jak esencja)
Wytłumaczenie takie same jak z perfumami, tylko cząstki herbaty w wodzie.

-trujące gazy z kominow fabrycznych , spaliny samochodowe rozprzestrzeniają sie w powietrzu na zasadzie dyfuzji zanieczyszcając środowisko

- dyfuzja zachodzi w ciałach stałych bardzo wolno


Podsumowanie: dyfuzja ma bardzo duże znaczenie dla zycia ludzi i zwierząt, gdyż dzięki dyfuzji możliwa jest wymiana gazowa przez skórę i przenikanie substancji odzywczych z układu trawiennego do krwi - ten rodzaj dyfuzji to osmoza. W wodzie znajdują się cząsteczki powietrza , które właśnie dzięki dyfuzji docierają nawet do dna zbiorników.
3 5 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-16T15:20:08+01:00
Dyfuzja- samorzutne wn ikanie cząstek jedenej substancji miedzy czastki drugiej substancji , gdy sa one bezposrednim kontakcie ze soba
przyklady
1.nieszanie wody z atramentem
2.rozpuszczenie herbaty z woda
3.parzenie kawy
4.mieszanie betonu z woda i cementem
5 4 5