Odpowiedzi

2010-02-16T16:59:43+01:00
Cywilizacja egipska lub też cywilizacja starożytnego Egiptu to wysoko rozwinięta kultura w dolinie Nilu z całym wachlarzem osiągnięć technicznych, naukowych, politycznych i kulturowych, która trwała ponad 3500 lat. Państwo to rozwinęło się dzięki corocznym, regularnym (a co za tym idzie dającym się przewidzieć) wylewom Nilu, który przynosił żyzne muły zapewniające przy odpowiednim nakładzie sił i środków oraz odpowiedniej organizacji dwukrotne, wysokie plony w ciągu roku. Dzięki tak sprzyjającym warunkom rolnictwo, które stanowiło podstawowe zajęcie ludności, zapewniało nadwyżki żywności, co pozwalało na jej magazynowanie na okresy nieurodzaju oraz na eksport. Równocześnie, od początku IV tysiąclecia p.n.e., posługiwano się w Egipcie żaglowymi łodziami do transportu materiałów po Nilu i opanowano obróbkę miedzi. Pod koniec tego tysiąclecia zaczęto stosować pismo hieroglificzne, które zostało ponownie odczytane w 1822 r. przez Jeana Françoisa Champolliona, dzięki czemu historia starożytnego Egiptu jest już dobrze znana.
28 3 28
2010-02-16T17:01:04+01:00
Faraon- despotyczny władca całego państwa
kapłani-doradcy faraona, występowali w imieniu bogów
urzędnicy-podporządkowani faraonowi, ściągali podatki, ustalali wielkość i rodzaj upraw.
wojownicy- brali udział w w yprawach wojennych
chłopi - najważniejsza siła robocza
niewolnicy- służba , pracowali przy budowie pira,mid czasem przy nawadnianiu pól
41 4 41
źle napisałaś,yprawach a nie wyprawach
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-16T17:03:30+01:00
Społeczeństwa Starożytnego Egiptu dzielą sie na:
Faraona-władca despotyczny, najwyższy kapłan, najwyższy sędzia i prawodawca, uważany za syna boga Re.
Kapłani- opiekunowie świątyń i bóstw, dysponowali wiedzą matematyczną,astronomiczną,medyczną, przewidywali wylewy Nilu, doradcy władcy.
urzędnicy- nadzorowali budowy i naprawy kanałów, zbierali podatki, sądzili w imieniu faraona, posługiwali sie pismem.
wojownicy_ utrzymywali porządek w państwie, udział w wyprawach wojennych.
rzemieślnicy i kupcy- wytwarzanie narzędzi i handlowanie nimi.
chłopi-uprawiali pola dzierżawione od kapłanów, wyższych urzędników lub faraona,praca przy budowach kanałów, wznoszenie pałaców itp., nie mieli żadnych praw wymagano od nich całkowitego posłuszeństwa.
Myśle że pomogłam ;)

103 4 103