Antykwariusz zakupił lustro i stolik do kawy za łączną kwotę 4050zł.Sprzedał lustro,zyskując na transakcji 25 procent a sprzedając stolik zyskał 40 procent.Zarobił w ten sposób 1260 zł.Ile zapłacił za lustro a ile za stolik do kawy?? Procenty w zadaniach tekstowych.

2

Odpowiedzi

2010-02-16T17:21:16+01:00
X - cena lustra
y - cena stolika

x+y=4050
25%x+40%y=1260

y=4050-x
0,25x+0,4y=1260

y=4050-x
0,25x+0,4(4050-x)=1260

y=4050-x
0,25x+1620-0,4x=1260

y=4050-x
-0,15x=-360|:(-0,15)

y=4050-x
x=2400

y=4050-2400
y=1650

odp: Za lustro zapłacił 2400zł a za stolik 1650zł
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-16T17:27:33+01:00
X- cena lustra
y- cena stolika

x+y=4050
x+25%x+y+40%y=4050+1260

x+y=4050
x+1/4x+y+2/5y=5310

x+y=4050
5/4x+7/5y=5310 |*(-4/5)

x+y=4050
-x-28/25y=-4248

x+y-x-28/25y=4050-4248
-3/25y=-198 |*(-25/3)
y=1650

x+y=4050
y=1650

x+1650=4050
y=1650

x=4050-1650
y=1650

x=2400
y=1650

Odp: Lustro kosztowało 2400 zł, a stolik 1650 zł.