PLISSSS - TO NA JUTRO A JA POJĘCIA NIE MAM :(
OCZYWIŚCIE DAM NAJLEPSZĄ :)
LICZĘ NA WAS - NAJLEPIEJ W CIĄGU 10 MIN :)
Podaj gdzie się wydobywa(na świecie - państwo i miasto)takie surowce mineralne jak:
-Węgiel kamienny
-Węgiel brunatny
- Torf
-ropa naftowa
-gaz ziemny
-rudy miedzi
-rudy cynku
-siarka
-sól kamienna
-piasek
-żwir
-glina
-piaskowiec
-gips
-wapień

2

Odpowiedzi

2010-02-16T18:00:24+01:00
1.Pierwsza kopalnia węgla kamiennego w Polsce powstała w Szczakowej (obecnie dzielnica Jaworzna) w 1767 roku
2. * Zagłębie Konińskie (Konin, Koło, Turek)
* Zagłębie Turoszowskie (Turów, Bogatynia)
* Zagłębie Bełchatowskie (Bełchatów, Szczerców)
* Sieniawa Lubuska
3.1992 – uruchomienie kopalni torfu i zakładu w Wyrzykach
1998 – nowy zakład i kopalnia torfu Rudnik
2000 – zakład Łuzki – przerób kredy i wapna
2001 – zakład Łosice i kopalnia torfu Radlnia
2002 – kopalnia torfu Biernaty
2003 – uruchomienie oddziału i kopalni torfu w Stoczku
2004 – prywatyzacja zakładu „Las” w Imszarze – 2 kopalnie torfu Imszar i Rabinówka
2005 – uruchomienie kopalni kredy i borowiny leczniczej
2008 – oddanie do użytku nowego zakładu produkcyjnego w Imszarze
4.Ropa jest wydobywana co najmniej od średniowiecza. Jej największe zasoby znajdują się w:

* Afryce (w Nigerii, Angoli, Libii, Tunezji, Algierii, Egipcie)
* Ameryce Północnej (Meksyk (na półwyspie Jukatan oraz nad Zatoką Meksykańską), Stany Zjednoczone (nad Zatoką Meksykańską, w Kalifornii oraz na Alasce))
* Ameryce Południowej (Wenezuela), (Brazylia)
* Eurazji (w Rosji – Zagłębie Wołżańsko-Uralskie, Zagłębie Zachodniosyberyjskie oraz zagłębie w Kazachstanie, Turkmenistanie i Azerbejdżanie. Duże złoża występują w Indonezji i Chinach. Z dna Morza Północnego ropę wydobywa Wielka Brytania oraz Norwegia)
* rejonie Zatoki Perskiej (Arabia Saudyjska, Iran, Irak, Kuwejt, Zjednoczone Emiraty Arabskie)

5.Największym producentem gazu ziemnego w Europie Północnej jest Norwegia, która bogaci się dzięki złożom pod dnem Morza Norweskiego oraz Północnego. W Polsce gaz ziemny wydobywa się głównie na Podkarpaciu (Przemyśl, Husów, Sanok) i Zapadlisku Przedkarpackim (wysokometanowy) w wyniku odmetanowywania kopalni węgla kamiennego w GOP, a także w Wielkopolsce oraz Lubuskiem – rejon Drezdenka oraz Międzychodu. Pierwsze odwierty zakończyły się powodzeniem i uruchomienie 13 kopalń planowane jest przez PGNiG już w 2013 roku. W ostatnim czasie rozpoczęły się nowe badania w celu potwierdzenia obecności ropy w okolicach Szamotuł oraz Trzcianki i Czarnkowa
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-16T18:06:44+01:00
Węgiel kamienny-Chiny,Rosja,Indie,RPA
węgiel brunatny-Niemcy,Rosja,USA,Polska
torf-
ropa naftowa-Meksyk,Norwegia,Indie
gaz ziemny-Kanada,Algieria,Holandia
rudy miedzi-Agarakar
rudy cynku-Agarakar
siarka-Sycylia,Teksas,Japonia
sól kamienna-Rosja,USA,Francja
piasek-
żwir-Polska
glina-
piaskowiec-Beskidy,Podhale
gips-Tanzania,Kalifornia,Meksyk,Nowa Szkocja
wapień-Pomorze,Kujawy,Beskidy