Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-02-16T18:15:50+01:00
zewnętrzne : najazdy barbarzyńców
przeniesienie stolicy państwaz rzymu do konstantynopola
wewnętrzne : niechęć rzymian do służby wojskowej
konflikty
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-16T18:21:04+01:00
Wewnętrzne:
-nadmierny koszt utrzymania dworu cesarskiego
- brak silnej władzy cesarskiej
-wojny domowe, o dojście do tronu cesarskiego
-zmniejszenie dopływów niewolników
- stały spadek wartości pieniądza
- podział państwa na Wschodnie i Zachodnie w 395 r.
-zmniejszenie liczby urodzin
- zmiany klimatyczne spowodowały , że gleby były złe, a ludzie od tego się zatruwali- przez akwedukty.



Zewnętrzne:
- najazdy plemion germańskich na północne granice Imperium
-najazdy Hunów, którzy spowodowali początek " Wielkiej wędrówki ludów" (osłabienie Rzymu)


To wszystko z mojego zeszyto od historii :)

Mam nadzieję że pomogłam pozdrawiam :>
2010-02-16T20:53:44+01:00

Zewnętrzne:

- najazdy na imperium ludów germańskich pod koniec IV w.,

- osiedlenie się ludów germańskich w prowincjach rzymskich i tworzenie własnych królestw.

Wewnętrzne:

- upadek rolnictwa w wyniku długich lat pokoju i prowadzenia wyłącznie wojen obronnych zmalała liczba niewolników pracujących w rolnictwie),

- brak niewolników wykwalifikowanych, zajmujących się pracą rzemieślniczą,

- porzucanie zawodu przez wolnych rzemieślników,

- upadek handlu (powrót do gospodarki naturalnej),

- wyludnianie się miast,

- ogromne wydatki na armię (która była uważana do rozstrzygania wewnętrznych konfliktów) i utrzymanie dworu,

- wykorzystywanie przez urzędników swych stanowisk do wzbogacania się.



mam nadziaję że o to chodziło:)