Odpowiedzi

2010-02-16T19:53:58+01:00
Termity mają aparat gębowy gryzący. Typowa wielkość termita waha się od 4 do 11 mm długości.

Niektóre gatunki termitów budują imponujące gniazda zwane termitierami
Podobnie jak u mrówek jajka i larwy są przenoszone w różne miejsca termitiery
Termity kopiąc w ziemi długie kanały podążają za gradientem zawartości wilgoci podobnie jak korzenie drzew czy też wzdłuż elementów budynków czy nawet korzystając ze szczelin muru budując zamknięte kanały dla utrzymania odpowiedniej wilgotności.
4 5 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-16T19:54:21+01:00
Termity, bielce (Isoptera), rząd owadów zaliczany do podgromady owadów uskrzydlonych. Występują głównie w krajach strefy tropikalnej i subtropikalnej, kilka gatunków zamieszkuje Europę Południową. Osobniki nie uczestniczące w procesach rozrodczych osiągają rozmiary od 2 do 20 mm, formy płciowe są większe, mają w pełni rozwinięte skrzydła, samice niektórych gatunków osiągają nawet do 115 mm długości.

Ciało spłaszczone grzbietobrzusznie, skrócony tułów, przedtułowie ruchome. Aparat gębowy typu gryzącego, silnie rozwinięty, czułki stosunkowo długie, złożone z licznych paciorkowatych członów, odnóża zakończone są cztero- lub pięcioczłonowymi stopami. Termity ubarwione są zazwyczaj białawo z brązowym odcieniem, ciało ich jest miękkie, jedynie osobniki zdolne do rozrodu często są ciemniejsze i mają twardsze okrywy.

Termit żółtogrzbietowy

Tworzą państwa o najwyższym wśród owadów stopniu organizacji, liczące niekiedy (np. u występującego w zachodniej Afryce gatunku Macrotermes bellicosus) do 5 mln osobników. Społeczeństwo danej kolonii termitów dzieli się na kasty, wyodrębniane zarówno spośród form płciowych, jak i niezdolnych do rozrodu. Wśród form płciowych najwyżej uorganizowane są królowe (mogą żyć ponad 50 lat oraz co 2 sekundy składać jajo) i samce-królowie, pozostałe dwie kasty, o słabiej rozwiniętych skrzydłach, występują jedynie u niektórych gatunków. Dalsze kasty, tj. robotnice i żołnierze, cechują się zredukowanymi gruczołami rozrodczymi i dużymi głowami zaopatrzonymi w silne szczęki. U form płciowych występują oczy złożone oraz tzw. przyoczka, u żołnierzy i robotnic oczy są zredukowane.

Termit ciemnogrzbietowy

Termity żywią się głównie tkankami roślinnymi zawierającymi duże ilości błonnika, m.in. drewnem, a także in. substancjami organicznymi, pochodzenia zarówno roślinnego, jak i zwierzęcego. Każde gniazdo zakładane jest przez parę termitów po locie godowym, po którym owady odrzucają skrzydła. Samica składa zapłodnione jaja. Larwy, które wylęgają się po kilku tygodniach, karmione są przez rodziców, a następnie zaczynają żerować i przystępują do budowy gniazda. Para rodzicielska zajmuje się odtąd wyłącznie rozrodem (odżywiana jest przez robotnice).

Termity budują gniazda zwane termitierami. Są to kopce naziemne o dużej twardości, osiągające znaczne rozmiary (do kilku m wysokości), bądź gniazda budowane w koronach drzew, a także wyżłobione w drewnie. Materiałem budulcowym jest ziemia zlepiona śliną lub przetrawione cząstki błonnika. Konstrukcje termitier są czasem niezwykle skomplikowane, wyposażone w otwory wentylacyjne oraz warstwy izolacyjne. Wewnątrz znajdują się tunele żywnościowe, chodniki do wychowu larw, komora lęgowa oraz tzw. ogrody grzybowe, na których rozwijają się grzyby stanowiące pożywienie dla larw. Termitiery przypominają kształtem grzyby, stożki, wieże itp.

Znanych jest ok. 2000 gatunków termitów. W Europie Południowej przedstawicielami są m.in. Kalotermes flavicollis i Termes lucifugus. Interesującymi afrykańskimi termitami są gatunki z rodzaju Cubitermes, budujące parasolowate gniazda. Do największych należą gniazda termitów z Australii, m.in. gatunku Eutermes triodae oraz Hamitermes meridionalis. Termity często są szkodnikami, uszkadzają drzewostany, a także drewniane budowle. Znane są przypadki niszczenia przez termity zbiorów bibliotecznych.


Myślę , że moja pomoc na coś się przyda ;*
Pozdrawiam ;))
5 2 5