Odpowiedzi

2010-02-16T20:53:27+01:00
1 / R = (1 / R1) + (1 / R2) + (1 / R3) + (1 / R4)

R1 etc to opory poszczególnych oporników.
Jeżeli oporniki połączone są równolegle to dodajesz do siebie ich odwrotności oporów.
Czyli jak opór masz 5Ohmów to przy dodawaniu będziesz musiał wziąć 1/5.

Dodatkowo spójrz na tę stronę:
http://radio.elektroda.net/rezystory.php
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-16T20:57:35+01:00
Cztery oporniki połączone równolegle
- na każdym oporniku panuje to samo napięcie U
-prądy płynące przez poszczególne oporniki
I1=U/R1; I2=U/R2; I3=U/R3; I4=U/R4
-I prawo Kirchoffa - suma prądów dopływających do węzła jest równa sumie prądów wypływających
-prąd dopływający I
- prądy wypływające I1;I2;I3;I4
I=I1+I2+I3+I4
I=U/Rz
U/Rz=U/R1+U/R2+U/R3+U/R4
U/Rz=U(1/R1+1/R2+1/R3+1/R4) dzielę stronami przez U
1/Rz=1/R1+1/R2+1/R3+1/R4