Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-16T20:53:48+01:00
Krwinki czerwone, erytrocyty, składniki krwi kręgowców zawierające we wnętrzu barwnik krwi - hemoglobinę. Mają postać krążków dwuwklęsłych o średnicy 6-8 µm. Jeden litr krwi zawiera 4,0-4,5×1012 (4-4,5 mln/mm3) erytrocytów u kobiety i 4,5-5×1012 (4,5-5 mln/mm3) u mężczyzny.

Powstają w szpiku kostnym (erytropoeza, erytropoetyna), przechodzą do krwi gdzie żyją ok. 120 dni, a następnie są wyłapywane w śledzionie, gdzie następuje ich rozkład.

W zależności od gatunku, występują różne wielkości erytrocytów. Maja one dużą elestyczność dzięki czemu mogą przepływać przez naczynia włosowate, ale też mają zdolność do aglutynacji.

Erytrocyty mają za zadanie transportować tlen do wszystkich tkanek i komórek organizmu, a następnie w jego miejsce związać dwutlenek węgla i oddać go w płucach, by móc na nowo związać tlen. Poza tym biorą udział w przenoszeniu i magazynowaniu pewnych składników mineralnych oraz organicznych.

Liczba i właściwości morfologiczne krwinek, a także zawartość w nich hemoglobiny, ma bardzo ważne znaczenie diagnostyczne.
15 2 15
2010-02-16T20:57:54+01:00
Brak jądra komórkowego powoduje ze w erytrocytach jest wiecej miejsca na barwniki oddechowe (ich funkcja jest transport tlenu) oraz erytrocyt przez brak jadra oszczedza energie bo nie przeprowadza wlasnego metabolizmu. Dzieki temu wiecej tlenu jest transportowane.

15 3 15
2010-02-16T22:41:32+01:00
Brak jądra komórkowego u krwinek ludzkich ma na celu zwiekszenie efektywności transportu tlenu do komórek , sprawia że erytrocyty maja wiecej miejsca wewnatrz magazynowanie tlenu i nie zużywają cennej energii na procesy życiowe i moga ją optymalnie wykorzystac na transport.
12 4 12