Mały Olgierd często kupuje pieczywo. Wczoraj kupił 2 chleby i 4 bułki. Twierdzi, że wydał 3 zł. Dzisiaj za 3 chleby i 6 bułek zapłacił podobno 5 zł. Mama Olka podejrzewa, że albo sprzedawca sie pomylił, albo Olek zgubił część pieniędzy. Czy wątpliwości mamy Olka są uzasadnione?

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-16T21:39:37+01:00
X- cena jednego chleba
y- cena jednej bułki

2x+4y=3 /*3
3x+6y=5 /*(-2)

6x+12y=9
-6x-12y=-10
_____________
0=-1
Rownanie sprzeczne

Odp. Watpliwosci mamy sa uzasadnione.
2010-02-16T21:41:50+01:00
X-cena jednego chleba
y-cena jednej bułki

I dzień:
2x+4y=3 /:2
x+2y=1,5
x=1,5-2y

II dzień:
skoro ceny nie uległy zmianie poprawne powinno być równanie
3x+6y=5
i prawdziwa powinna być zależność x=1,5-2y
po podstawieniu otrzymujemy 3*(1,5-2y)+6y=5
4,5-6y+6y=5
po redukcji mamy 4,5=5 co jest sprzeczne!!!

2010-02-16T21:42:58+01:00
Dane:
cena bułki=x
cena chleba=y
z warunków zadania
4 *x +2 *y=3
6 *x +3 *y=5
____________________________________________________
2 (2x +y)=3 /2
3 (2x +y)=5/3
_____________________________
2x +y =1,5
2x+y =1 i2/3
odp:wątpliwości mamy są uzasadnione za 1 razem za tą samą ilość pieczywa zapłacił mniej.