Odpowiedzi

2010-02-17T08:10:51+01:00
Niccolò Paganini - (27 października 1782 w Genui- 27 maja 1840 w Nicei) – włoski skrzypek, altowiolista, gitarzysta i kompozytor. Najsłynniejsze utwory Paganiniego to 24 Capriccia (kaprysy) opus 1 na skrzypce, koncerty skrzypcowe: D-dur op.6 i h-moll op.7 (ze sławnym "rondem z dzwonkiem", czyli tzw. Campanellą, która w transkrypcji fortepianowej F. Liszta bardzo się rozpowszechniła)

Henryk Wieniawski - Skrzypek, kompozytor i pedagog. Urodzony 10 lipca 1835 w Lublinie, zmarł 31 marca 1880 w Moskwie.
Od 1935 odbywa się co 5 lat (z wyjątkiem okresu okupacji) Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego - w 1935 w Warszawie, zaś od 1952 w Poznaniu. Ważniejsze kompozycje:
* "Grand caprice fantastique sur un thème original" op. 1 (1847)
* "Wariacje na temat własnego mazurka" (ok. 1847)
* "Aria z wariacjami E-dur" (przed 1848)
* "Fantazja i wariacje E-dur" (1848)
* "Nocturne pour violon seul" (1848)
* "Romance" (ok. 1848)
* "Rondo alla polacca e-moll" (1848)
* "Allegro de sonate, presto pour violon et piano concertant" op. 2 (1848?)
7 3 7
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-17T11:15:29+01:00
Henryk Wieniawski-skrzypek, wirtuoz i kompozytor.
ur.1835 zm.1912; kształcił się w konserwatorium w Moskwie; dyrektor T-wa Muzycznego w Warszawie; napisał wiele utworów na fortepian.

Niccolo Paganini-włoski skrzypek,wirtuoz i kompozytor.
ur.1782 w Genui zm.1840 w Nizzy.
Napisał: "24 Caprici per violino solo,dedicati agli artisti", 2 koncerty Es-dur i H-mol, wariacje: "Le streghe", na temat karnawału weneckiego, "Non piu mesta" , "Di tanti palpiti", "Nel cor piu non sento", kwartety 24 fugi na fortepian i inne.
8 3 8