1. Ameryka Południowa i Północna.

-określenie i położenie geograficzne na kuli ziemskiej,
-strefy klimatyczne i roślinne,
-rzeki, jeziora, góry, wyżyny, niziny i oceany

2. Państwa USA, Chiny, Japonia, Indie:
-położenie
-krainy geograficzne
-główne uprawy
-główne surowce mineralne
-zróżnicowanie ludności.

Kto na ile umie to niech pisze chociaż kawałek xdd

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-17T11:13:32+01:00
Ameryka północna:

niziny: hudsona
atlantycka
zatokowa
wyżyny: kolorado
meksykańska
góry: koldyriery
g. skaliste
g.nadbrzeżne

a.południowa:

niziny: amazonki
orinoko
la platy
wyżyny: brazylijska
gujańska
patagońska
góry: andy
kordyriera wschodnia



tyle wiem XD
1 5 1
2010-02-17T11:19:36+01:00
1)kontynent leżący na półkulach południowej i zachodniej. Od wschodu graniczy z Oceanem Atlantyckim, a od zachodu z Oceanem Spokojnym. Powierzchnia Ameryki Południowej wynosi 17,8 mln km². Od północy, przez Przesmyk Panamski, graniczy z Ameryką Północną. Oba te kontynenty nazywane są też przez Europejczyków Nowym Światem.
W Ameryce Południowej występują wszystkie strefy klimatyczne, począwszy od klimatu równikowego na północy kontynentu, poprzez zwrotnikowy, podzwrotnikowy, umiarkowany do subpolarnego na południu kontynentu. Pod względem opadów w Ameryce Południowej są tereny o obfitych opadach (Nizina Amazonki), ale również pustynne (w Andach).
Biomy lądowe w Ameryce Północnej i Południowej. Ze względu na dość duże obszary nienaruszone przez człowieka, w Ameryce Południowej można spotkać liczne gatunki flory. W dorzeczu Amazonki występuje typowy deszczowy las tropikalny. Można jednak spotkać również obszary o odmiennej roślinności: na Wyżynie Brazylijskiej – lasy monsunowe, półpustynie w Peru i Boliwii. Najczęściej spotykane rośliny użytkowe to: ziemniak, tytoń, kakaowiec, ananas.
dopływy rzek: Amazonki, Orinoko, Parany i Paragwaju.
Największą wyżyną Ameryki Południowej jest Wyżyna Brazylijska. Leży ona we wschodniej części kontynentu, między Oceanem Atlantyckim, Niziną Amazonki i Niziną La Platy.
Zajmuje powierzchnię 6 mln km2. Prawie w całości znajduje się na terytorium Brazylii.
Niziny
Na północy, na terenie Wenezueli i wschodniej Kolumbii, między Andami Północnymi a Wyżyną Gujańską leży Wyżyna Orinoko. Zajmuje płaskie, równinne tereny łagodnie opadające ku wschodowi. Rozciąga się na powierzchni ok. 1 mln km2.
Dominuje roślinność trawiasta z pojedynczymi palmami (formacja llanos). Na obszarze delty Orinoko występuje wilgotny las równikowy, a w strefie brzegowej namorzyny (formacje roślinne złożone z wiecznie zielonych drzew). W dolinach rzek rosną lasy galeriowe.
Ważniejsze rzeki Ameryki Południowej to: Parana (4380 km), Madeira (3230 km), Purus (3211 km), Tocantins (2850 km), So Francisco (2800 km), Paragwaj (2600 km), Urugwaj (2200 km), Tapajós (2200 km), Xingu (2100 km), Mamor (2000 km), Japur (1928 km), Putumayo (1580 km), Paranaba (1450 km), Pilcomayo (1200 km), Salado (1200 km), Madre de Dios (1100 km), Meta (1100 km), Tietę (1130 km), Paraiba (1100 km), Bermejo (1046 km), Essequibo (1000 km), Paranapanema (900 km), Apurimac (890 km), Napo (885 km), Chubut (820 km), Apure (800 km), Negro (800 km), Trombetas (760 km), Urubamba (725 km), Courantyne (720 km), Caroni (692 km), Maroni (680 km), Cauca (965 km), Paraguau (500 km), Surinam (500 km), Cuyuni (483 km), Pelotas (450 km), Loa (440 km), Bio Bio (383 km), Casiquiare (225 km) i inne.
Titicaca jest drugim po Maracaibo największym jeziorem Ameryki Południowej, leżącym w Peru i Boliwii. Jest zarazem najwyżej położonym jeziorem świata. Zajmuje powierzchnię 8,3 tys. km2. Dochodzi do głębokości 304 m. Jest jeziorem tektonicznym, położonym w Andach Środkowych na wysokości 3812 m n.p.m. Łączy się z jeziorem Poopó przez rzekę Desaguadero. Z Titicaca wpływa 25 rzek, m.in.: Coata, Suches, Ramis, Ilave. Leży na nim 41 wysp, największa – Wyspa Słońca (Isla del Sol, Isla de Titicaca), z ruinami świątyni Inków.Innym jeziorem w Ameryce Południowej jest Poopó, inaczej zwane też Lago Pampa Aullagas. Jest to słone, wysokogórskie jezioro w środkowej Boliwii, o powierzchni 2600 km2, długości 90 km, szerokości 32 km i głębokości 3 m. Leży na wysokości 3686 m n.p.m.
Największym jeziorem Ameryki Południowej jest Maracaibo. Leży w północno – zachodniej Wenezueli. Ma powierzchnię ok. 20 tys. km2, długość 170 km, i maksymalną głębokość 250 m.
1 1 1