Święta miłości kochanej ojczyzny,
Czują cię tylko umysły poczciwe!
Dla ciebie zjadłe smakują trucizny,
Dla ciebie więzy, pęta niezelżywe.
Kształcisz w umyśle rozkoszy prawdziwe.
Byle cię można wspomóc, byle wspierać,
Nie żal żyć w nędzy, nie żal i umierać.



1.Do kogo (lub do czego) skierowane są słowa wiersza? Zacytuj bezpośredni zwrot do odbiorcy.
2.Określ charakter słów skierowanych do adresata. Wybierz z ramki więcej niż jedno określenie.
krytyka, pochwała, dezaprobata, wyraz czci
3.W czyim imieniu wypowiada się osoba mówiąca- w swoim własnym czy w imieniu większej zbiorowości? Zacytuj słowa, które podsunęły Ci odpowiedź.
4. Odszukaj w teście co najmniej trzy sformułowania (określenia), które, kojarzą się pozytywnie, i podobną liczbę tych, które budzą skojarzenia negatywne.
5.W jednym zdaniu (może być złożone) przedstaw pragnienie osoby wypowiadającej się w utworze

2

Odpowiedzi

2010-02-17T12:58:48+01:00
1. wiersz skierowany jest do milosci do ojczyzny - "Święta miłości kochanej ojczyzny"
2.słowa są czcią i podziekowaniem (nie ma tu tabeli)
3.Słowa skierowane sa do wiekszej zbiorowosci - "Czują cię tylko umysły poczciwe!"
4.pozytywne: "rozkoszy prawdziwe." "Święta miłości " "umysły poczciwe"
negatywne: "zjadłe smakują trucizny" "pęta niezelżywe" "nie żal i umierać"
5.Osoba chciałaby wyrazic glebokie uczucie podziekowania, zazylosci, wdziecznosci ojczyznie
12 4 12
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-17T13:03:32+01:00
1.Myślę, że słowa skierowane są do naszej ojczyzny-Polski.
2.Charakter-osoba wypowiadająca się w tym wierszu jest bardzo miła, kocha swą ojczyznę. (A z ramki to tylko i wyłącznie pochwała) ;)
3.Myślę, że w imieniu większej zbiorowości. (Cytat: Byle cię można wspomóc, byle wspierać)
4.Pozytywnie:Czują cię tylko umysły poczciwe, Kształcisz w umyśle rozkoszy prawdziwe, byle cię można wspomóc, byle wspierać.
Negatywne:Dla ciebie zjadłe smakują trucizny,Dla ciebie więzy, pęta niezelżywe, Nie żal żyć w nędzy, nie żal i umierać.
5.Pragnienie tej osoby jest to, aby nasza ojczyzna była już na zawsze, żeby uczyła nas polskiego języka i żeby przetrwała na zawsze ( o tym już wspomniałam)...
Myślę, żę będzie dobrze ;)
16 4 16