Odpowiedzi

2010-02-18T18:41:34+01:00
Ebenezer Scrooge – postać fikcyjna, główny bohater opowiadania Karola Dickensa Opowieść wigilijna wydanego w 1843 roku. Scrooge jest zamkniętym w sobie skąpcem, nie lubiącym ludzi i nie lubiącym świąt Bożego Narodzenia. W noc wigilijną przechodzi przemianę podczas czterech kolejnych wizyt duchów: ducha Jakuba Marleya, ducha minionych świąt Bożego Narodzenia, ducha obecnych świąt oraz ducha świąt przyszłych.

Ebenezer Scrooge jest zgorzkniałym mężczyzną w podeszłym wieku, właścicielem firmy "Scrooge & Marley" w Londynie. Jego niedawny wspólnik, Jakub Marley, zmarł w wigilię Bożego Narodzenia 7 lat wcześniej. Scrooge jest chłodny, nieprzystępny i dba jedynie o swoje dochody, spędzając czas nad księgami rachunkowymi. Irytują go życzenia świąteczne, odrzuca zaproszenie do spędzenia świąt z rodziną swojego siostrzeńca. Wraca do swojego ciemnego i ponurego domu, aby samotnie spędzić wieczór. Tam odwiedza go pokutujący duch Jakuba Marleya skłaniający go do przemyślenia swojego życia oraz zapowiadający trzy kolejne wizyty duchów. Wspomnienia przywoływane przez te duchy, projekcja zdarzeń przyszłych oraz miejsca, do których duchy przenoszą się wraz ze Scrooge'em wpływają na zmianę jego nastawienia do ludzi i postrzegania Świąt. Szczególnie wstrząsające dla Scrooge'a są śmierć małego Tima (syna Boba Cratchita) oraz widok własnego grobu.
1 1 1
2010-02-18T19:21:21+01:00
Jakub Marley jest jednym z bohaterów książki Charles’a Dickens’a, pt. „Opowieść wigilijna”. Do Scrooge’a przyszedł jako pierwszy, aby zapowiedzieć wizyty kolejnych trzech duchów i dać mu jeszcze jedną szansę, aby uniknął śmierci w samotności. Za życia pracował w kantorze wraz ze swoim wspólnikiem, wyżej wymienionym, Ebenezerem Scrooge’m.
Duch Marley’a, gdy przyszedł do Scrooge’a wyglądał tak samo, jak przed śmiercią. Odziany był w ten sam zniszczony płaszcz i buty. Ciało Marley’a było przezroczyste. Jednak jeden szczegół przykuł wzrok Ebenezera, były to doczepione skrzynki na pieniądze, portmonetki, liczne klucze, księgi rachunkowe, a wszystko to zaczepione było na ciężkich łańcuchach. Marley twierdził, że sam je sobie nałożył za życia z własnej woli, jednak nic o tym nie wiedząc. Miał smutny wyraz twarzy, którą pokrywały liczne zmarszczki.
Jakub Marley zajmował się interesami, które prowadził twardą ręką. Był człowiekiem chciwym, zachłannym, samolubnym i skąpym. Nigdy nie pozwolił się nikomu oszukać. Był obojętny na ludzką krzywdę i cierpienie. Miał pojętny umysł i trudny charakter. Dopiero po śmierci zrozumiał, że bycie dobrym człowiekiem, chęć niesienia pomocy to najważniejsze rzeczy w życiu. Interesy od tamtej pory uważał za ostatnią rzecz, jakiej warto poświęcić czas. To właśnie pragnął przekazać swojemu najlepszemu przyjacielowi, Ebenezerowi. Duch pragnął, aby Scrooge zrozumiał swój błąd i dlatego ostrzegł go o trzech duchach, które pomogą mu w tym.
Scrooge uważał Marleya za dobrego przyjaciela. Pracowali razem w firmie o nazwie „Marley i Scrooge”. Po śmierci Jakuba nie zmienił nawet szyldu nad drzwiami kantoru. Marley ufał swojemu wspólnikowi, o czym świadczy fakt, że Scrooge stał się jedynym jego spadkobiercą i żałobnikiem.
Różni ludzie mówili, że Marley jest człowiekiem bez serca, choć nikt tak naprawdę nie znał go lepiej niż Ebenezer.

;))
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-18T19:57:56+01:00
Ebenezer Scrooge – postać fikcyjna, główny bohater opowiadania Karola Dickensa Opowieść wigilijna wydanego w 1843 roku. Scrooge jest zamkniętym w sobie skąpcem, nie lubiącym ludzi i nie lubiącym świąt Bożego Narodzenia. W noc wigilijną przechodzi przemianę podczas czterech kolejnych wizyt duchów: ducha Jakuba Marleya, ducha minionych świąt Bożego Narodzenia, ducha obecnych świąt oraz ducha świąt przyszłych.

Ebenezer Scrooge jest zgorzkniałym mężczyzną w podeszłym wieku, właścicielem firmy "Scrooge & Marley" w Londynie. Jego niedawny wspólnik, Jakub Marley, zmarł w wigilię Bożego Narodzenia 7 lat wcześniej. Scrooge jest chłodny, nieprzystępny i dba jedynie o swoje dochody, spędzając czas nad księgami rachunkowymi. Irytują go życzenia świąteczne, odrzuca zaproszenie do spędzenia świąt z rodziną swojego siostrzeńca. Wraca do swojego ciemnego i ponurego domu, aby samotnie spędzić wieczór. Tam odwiedza go pokutujący duch Jakuba Marleya skłaniający go do przemyślenia swojego życia oraz zapowiadający trzy kolejne wizyty duchów. Wspomnienia przywoływane przez te duchy, projekcja zdarzeń przyszłych oraz miejsca, do których duchy przenoszą się wraz ze Scrooge'em wpływają na zmianę jego nastawienia do ludzi i postrzegania Świąt. Szczególnie wstrząsające dla Scrooge'a są śmierć małego Tima (syna Boba Cratchita) oraz widok własnego grobu.
1 1 1