Podstawą graniastosłupa prostego jest trójkąt prostokątny o przyprostokątnych równych 5dm i 12dm oraz przeciwprostokątnej równej 13dm.
a) Oblicz objętość tego graniastosłupa, wiedząc, że jego wysokość jest równa 13dm.
b) Ile co najmniej kartonu potrzeba do zbudowania modelu tego graniastosłupa?


ZA DOBRĄ ODP. DAJE NAJ ;>

2

Odpowiedzi

2010-02-17T14:20:01+01:00
Pole trójkąta (podstawy) jest równe ½×5×12=30 dm². V=P×h
V=30×13=390dm³

Musisz obliczyć pole całkowite czyli 2 pola podstawy+pola 3 ścian bocznych, które są prostokątami.
P=2×30+5×13+12×13+13×13
i to wyjdzie w dm²
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-17T14:27:47+01:00
Podstawą graniastosłupa prostego jest trójkąt prostokątny o przyprostokątnych równych 5dm i 12dm oraz przeciwprostokątnej równej 13dm.
a) Oblicz objętość tego graniastosłupa, wiedząc, że jego wysokość jest równa 13dm.
b) Ile co najmniej kartonu potrzeba do zbudowania modelu tego graniastosłupa?
a) obliczam objętość
V=Pp*h
Pp=1/2a*h, gdzie a=5dm, h=12dm
Pp=1/2*5*12=1/2*60=30dm2
V=30*13=390dm3
b)obliczam ile kartonu potrzeba na zbudowanie modelu, czyli obliczam powierzchnię całkowitą graniastosłupa
Pc=Pp+Pb=30+(5+12+13)*13=30+390=420dm2
Odp; V=390dm3, i potrzeba 420dm2 kartonu na zbudowanie tego modelu
2 5 2