Zadanie 1. Suma cyfr liczby dwucyfrowej "a" jest równa 11. Liczba otrzymana po przestawieniu cyfr w liczbie "a" jest mniejsza od połowy liczby "a". Wyznacz liczbę 'a"

Zadanie 2. Jeśli b biletów zostanie rozdzielonych równo między trzy szkoły, to każda z tych szkół otrzyma 25 biletów mniej, iż gdyby były one rozdzielone pomiedzy dwie szkoły. Oblicz liczbe b biletów.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-17T17:05:49+01:00
To jest najprościej jak mogę ci tylko wytłumaczyć:

ZAD.1
Liczby dwucyfrowe o sumie cyfr 11 to: 29, 38, 47, 56, 65, 74, 83 i 92

W przypadku 4 pierwszych, liczba po przestawieniu cyfr jest większa od a, zatem one odpadają..

Dla 2 kolejnych (65 i 74) po przestawieniu dostaniemy więcej niż połowa a - też odpadają

Dla 2 ostatnich (83 i 92) jest OK, bo

38 < 1/2 * 83 = 41,5
29 < 1/2 * 92 = 46

Odp: szukae liczby to: 83 i 92

ZAD.2
1/2 * b = 1/3 * + 25
3/6 * b = 2/6 * b + 25
1/6 * b = 25
b = 150
odp: Biletów było 150.
2010-02-17T17:21:29+01:00
X- cyfra jedności
y-cyfra dziesiątek
liczba a = 10y+x

liczba po przestawieniu cyfr: 10x+y

z danych w zadaniu
x+y = 11

i dalej sie nie da, gdyż brakuje danej o ile jest mniejsza od połowy tej liczby

chyba, że ma to być metodą domysłów a nie obliczeń
11=2+9
11=3+8
11=4+7
11=5+6

liczby z tych cyfr:
29,92,38,83,47,74,56,65

czyli warunki zadania spełniają:
29 <½*92 (szukana liczba 92)
38 <½*83 ( szukana liczba 83)

i dalej już nie spełniaja warunków:
47>½*74
56>½*65

Ad. 2.
b/3 - liczba biletów podzielona pomiędzy 3 szkoły
b/2 - pomiędzy dwie szkoły

b/3=b/2 - 25 /*6
2b=3b - 150
b=150

150:3=50
150:2=75
1 5 1