Ustal, jaki pierwiastek jest składnikiem związku chemicznego o podanej masie cząsteczkowej.Wpisz w kwadracik ( Ja napisałem X :P ) jego symbol chemiczny.

a) X2O - masa cząsteczkowa tego związku chemicznego wynosi 94u
b) X2S3 - masa cząsteczkowa tego związku chemicznego wynosi 150u
c) X3(PO4)2 - masa cząsteczkowa tego związku chemicznego wynosi 262u

Proszę, jak zwykle o wyliczenie tego zadania :) :P

2

Odpowiedzi

2010-02-17T18:37:31+01:00
Obliczamy wpierw masy reszt która da sie obliczyc wpierw
a) X2O - masa cząsteczkowa tego związku chemicznego wynosi 94u
O = 16u, 94-16=78/2=39, metalem jest potas
b) X2S3 - masa cząsteczkowa tego związku chemicznego wynosi 150u
3S = 96u, 150-96=54/2=27, metal glin
c) X3(PO4)2 - masa cząsteczkowa tego związku chemicznego wynosi 262u
(PO4)2 = 190u, 262-190=72, a mamy3*x wiec dzielimy 72/3=24, metal - magnez
15 4 15
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-17T18:42:42+01:00
A) X₂O= 94
M(masa molowa) O = 16u
Od masy całej cząsteczki odejmujemy masę tlenu, wynik będzie masą szukanego pierwiastka,z tym że jeżeli, jest więcej niż jeden atom X ,otrzymany wynik dzielimy przez przez taką liczbę jaka znajduje się u podstawy X. W tym przypadku przez 2. pozostałe przykłady robimy już podobnie.)
94 - 16 = 72 : 2 (bo są dwa atomy X )= 39u (sprawdzamy w układzie okresowym jaki pierwiastek ma taką masę molową)
X= 39-potas K
związek : K₂O-tlenek potasu

b)X₂S₃ = 150u
M S= 32 × 3 (bo są trzy atomy siarki w tym związku )=96u
150-96= 54 : 2 = 27
X= 27- glin Al
związek : Al₂S₃- siarczek glinu

c)X₃(PO₄)₂= 262u
(tutaj należy zsumować całkowite masy fosforu i tlenu)
M = 31 × 2 (bo są dwa atomy fosforu) + 16 × 8 (jest 8 atomów tlenu)= 190
262 - 190 = 72 : 3 (bo są 3 atomy X )= 24u
X= 24u- magnez Mg
związek: Mg₃(PO₄)₂- fosforan (V) magnezu
33 4 33