Prosze o pomoc !
1. Pan S 20% swojej kwietniowej pensji przeznaczył na świadczenia . w maju otrzymał 200 zł podwyżki, ale opłaty wzrosły o 10% i pan S znowu zapłacił za nie 20% zarobków. Ile zarabiał w maju?

2. W klasie, liczącej 20 uczniów, chłopców jest więcej niż dziewczyn. Czworo uczniów, czyli 20% dziewczyn i 20% chłopaków nosi okulary. Ilu jest chłopców, a ile dziewczyn w tej klasie ?

2

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-02-17T21:14:27+01:00
X-pensja pana Sławka w maju
y-kwota świadczeń pana Sławka w kwietniu

y=0,2(x-200)
0,2x=1,1y

y=0,2x-40
0,2x=1,1(0,2x-40)

y=0,2x-40
0,2x=0,22x-44

y=0,2x-40
0,2x-0,22x=-44

y=0,2x-40
-0,02x=-44/(-0,02)

y=0,2x-40
x=2200

y=0,2*2200-40
x=2200

y=400
x=2200

Pan Sławek zarobił w maju 2200



A więc:
20 uczniów całej klasy
20% - 4osoby
100% - x osob

x= 100x4/20 = 400/20 = 20 - 100%

oraz 4 dziewczyny to 20% a więc 8 osób to już 40%,jednak chłopaków jest więcej:
gdyż 4-20% , 12-60% zostaje 40% czyli 8dziewczyn
12-chłopaków
8- dziewcząt
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-17T21:27:37+01:00
Zad.1]
x=zarobki w kwietniu
x+200zł=zarobki w maju


20%x=0,2x=świadczenia w kwietniu
20%(x+200)=0,2x+40=świadczenia w maju

0,2x+40-0,2x=40
40=10% świadczeń
x=100% świadczeń
..................
x=40×100:10
x=400zł=świadczenia w kwietniu

20%=400zł
100%=xzł
..............
x=100×400:20
x=2000= zarobek w kwietniu
2000+200=2200zł=zarobek w maju
zad.2]
x-ilosc dziewczynek
y=ilosc chłopców

x+y=20
20%x+20%y=4

x=20-y
0,2x+0,2y=4

na czworo uczniów noszacych okulary musi być 1 dziewczynka i 3 chłopców, bo chłopców jest więcej

1=20%x
1=0,2x
x=1:0,2=5

3=20%y
3=0,2y
y=3:0,2
y=15
odp. w klasie jest 5 dziewczynek i 15 chłopców.