Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-17T21:14:55+01:00
Jesienią spada na ziemię kilka miliardów ton liści. Zanim spadną, przybierają ogniste barwy. Najpierw między liściem a gałęzią pojawia się warstwa komórek odcinająca dostawę składników pokarmowych. Liść blednie, nie mogąc odbudować rozkładającego się pod wpływem światła chlorofilu. Wówczas ujawniają się obecne w liściu karotenoidy, trwalsze od chlorofilu żółte i pomarańczowe pigmenty, skutecznie do tej pory przez niego maskowane.
2010-02-17T21:21:35+01:00
Barwnymi liśćmi drzewa manifestują gotowość do walki z nękającymi je owadami.To szokujące wnioski, bo zgodnie z dotychczasową wiedzą jesienny pokaz kolorów to nic innego jak objaw starzenia. Wiosną i latem, gdy każdy liść pełną parą produkuje cukry, drzewa są soczyście zielone. Swoją barwę zawdzięczają chlorofilowi. Pod koniec lata coraz krótsze dni są sygnałem, że zbliża się martwy sezon. Jesienią spada na ziemię kilka miliardów ton liści. Zanim spadną, przybierają ogniste barwy. Najpierw między liściem a gałęzią pojawia się warstwa komórek odcinająca dostawę składników pokarmowych. Liść blednie, nie mogąc odbudować rozkładającego się pod wpływem światła chlorofilu. Wówczas ujawniają się obecne w liściu karotenoidy, trwalsze od chlorofilu żółte i pomarańczowe pigmenty, skutecznie do tej pory przez niego maskowane. Warstwa odcinająca przerywa też odpływ cukrów, które jeszcze w liściach powstają, choć w coraz mniejszych ilościach. Z tych cukrów niektóre gatunki drzew produkują nowe pigmenty - antocyjany. To one powodują, że żółknące korony drzewa stają się czerwone. Te ciekawe barwniki zmieniają kolor od fioletu do intensywnej purpury, w zależności od pH soku komórkowego, w którym są rozpuszczone. Poza liśćmi występują także w kwiatach i owocach (na przykład winogronach i jabłkach). Do ich powstania potrzebne jest światło. Dlatego jabłka są rumiane tylko z jednej - słonecznej strony, a ich zacieniona część pozostaje zielona.