Odpowiedzi

2010-02-17T22:17:38+01:00
Zygmunt III Waza (1587-1632)
Władysław IV Waza (1632-1648)
Jan II Kazimierz (1648-1668)
28 4 28
2010-02-17T22:18:02+01:00
Zygmunt III Waza (1587-1632)
Władysław IV Waza (1632-1648)
Jan II Kazimierz (1648-1668)
21 4 21
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-17T22:22:41+01:00
Karol IX Waza, Karol IX Sudermański, książę Karol - Hertig Karl (ur. 4 października 1550, na zamku sztokholmskim - zm. 30 października 1611, w Nyköping) - król Szwecji w latach 1604-1611 (koronowany 15 marca 1607), regent Szwecji w latach 1599-1604.

Pochowany został w katedrze w Strängnäs.

Karol IX był najmłodszym synem Gustawa Wazy, przyrodnim bratem Eryka XIV i Jana III, ojcem Gustawa II Adolfa, dziadkiem ze strony matki Karola X Gustawa oraz stryjem Zygmunta III Wazy. W 1579 ożenił się z Marią Anną Wittelsbach (1562-1589). W 1592 ożenił się z Krystyną von Holstein-Gottorp (1573-1625).

Przed Karolem IX znanych jest jedynie dwóch władców Szwecji, którzy nosili to imię. Karol IX, podobnie jak jego starszy brat, Eryk XIV, swą „wysoką” numerację „zawdzięczają” XVI-wiecznemu historykowi szwedzkiemu Johannesowi Magnusowi. W swej pracy „Historia de omnibus Gothorum Sveonumque regibus” („Dzieje wszystkich królów Gotów i Szwedów”) listę władców Szwecji rozpoczął od wnuka biblijnego Noego, Magoga.
14 2 14