Odpowiedzi

2010-02-18T02:39:28+01:00
0,4 NaOH + 0,6 CaO + HCl -> 0,4 NaCl + 0,6 CaCl₂ + H₂O
Mnożymy dla łatwiejszych obliczeń przez 5 związki Na i Ca:
2NaOH + 3CaO + HCl -> 2NaCl + 3CaCl₂ + H₂O
Dobieramy współczynniki HCl i H₂O:
2NaOH + 3CaO + 8HCl = 2NaCl + 3CaCl₂ + 5H₂O

20 cm³ 0,1 molowego HCl zawiera
0,02 dm³ * 0,1 mol/dm³ = 0,002 mola HCl
0,002 mola HCl -> 8
x moli NaOH -> 2

0,002 mola HCl -> 8
y moli CaO -> 3

x = 0,002 * 2 / 8 = 0,00050 mola NaOH
y = 0,002 * 3 / 8 = 0,00075 mola CaO

1 mol NaOH waży 23+16+1=40 g, więc 0,0005 mola waży 0,02 g
1 mol CaO waży 40+16=56 g, więc 0,00075 mola waży 0,042 g

Razem próbka ważyła 0,062 g = 62 mg
6 4 6
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-18T02:57:37+01:00
Witaj
dane:p1=40% NaOH, p2=60% CaO, V=20cm3, c=0,1mol/dm3
szukane:m- masa próbki
NaOH + HCl = NaCl + H2O CaO + 2HCl = CaCl2 + H2O
1mol 1mol 1mol 2mole

x - masa NaOH y - masa CaO
x/40 il.moli NaOH y/56 il.moli CaO
x/40 il.moli HCl na zoboj. 2y/56 = y/58 il.moli HCl na zoboj.

x/y = 0,4m/0,6m = 2/3.......y = 1,5x
x/40 + y/28 = 0,002......................bo n moli HCl = c*V = 0,002mola
---------------------------------
28x + 40y = 2,24
7x + 10y = 0,56........y = 1,5x
7x + 15x = 0,56
x = 0,02545g
y = 1,5x = 0,03818g
x+y = 0,0636g

..........................pozdrawiam
7 2 7