Odpowiedzi

2009-10-14T14:19:05+02:00

d.atenska
- glosowanie bezposrednie
- uprawnieni tylko pelnoprawni obywatele - mezczyzni
- losowanie urzedow archontow od 487/486 r sposrod obywat. dwoch najwyzszych grup majatkowych
-oslabiona pozycja Areopagu (ktory pilnowal praw arystokracji)
- funkcje sadowe i kontrolne : Rada Pieciuset i heliaia- sad ludowy
- izonomia - ustroj w ktorym istnieje rownosc praw wszystkich obywateli
- izegoria- prawo do wypowiadania sie wszystkich obywateli uczestniczacych w Zgromadzeniu Ludowym , a takze prawo do zglaszania wlasnych wnioskow i projektow uchwal
- lud na Zgromadzeniu calkowicie suwerenny w swoich decyzjach, ale obywatele musieli sie liczyc z sankcjami za zglaszanie ustaw niezgodnych z prawem
- ostracyzm
-obywatele zobowiazani do brania udzialu w ZGromadzeniu L.


We wspolczesnej to chyba sie juz orientujesz
4 5 4
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-14T14:19:14+02:00
Demokracja ateńska była formą ustroju polis ateńskiej, położonej w greckiej krainie Attyce. Zazwyczaj uważa się, że trwała od początków VI do połowy IV wieku p.n.e., z przerwami. W V wieku p.n.e. populacja Aten liczyła około 50 tys. ludzi. Było to jedno z większych miast, gdyż w tamtych czasach sporej wielkości miasta liczyły ok. 10 tys. Ateny były pierwszą i najważniejszą w czasach starożytnych demokracji.


4 3 4
2009-10-14T14:57:45+02:00
Demokracja ateńska była formą ustroju polis ateńskiej, położonej w greckiej krainie Attyce. Zazwyczaj uważa się, że trwała od początków VI do połowy IV wieku p.n.e., z przerwami. W V wieku p.n.e. populacja Aten liczyła około 50 tys. ludzi. Było to jedno z większych miast, gdyż w tamtych czasach sporej wielkości miasta liczyły ok. 10 tys. Ateny były pierwszą i najważniejszą w czasach starożytnych demokracji.
4 1 4