Temat:zastosowania twierdzenia pitagorasa w zadaniach tekstowych.
Zad1.Podstawy trapezu mają długości 4cm i 20cm,a jego wysokość ma długość 6 cm.oblicz obwód tego trapezu.



Zad2.podstawy trapezu równoraminnego mają długości 11cm i 17 cm,a długości ramion wynoszą 14cm.Jaką wysokość ma ten trapez?


Z góry dzięki;));]

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-18T17:26:37+01:00
Zad.1
Jeżeli to trapez równoramienny, to góra ma 4 cm, a dół podzielony wysokościami ma 8cm, 4 cm, 8cm. Z twierdzenia Pitagorasa, a nawet trójkątów pitagorejskich wynika, że trzeci bok trójkąta prostokątnego o bokach 8 i 6 wynosi 10.
6²+8²=c²
36+48=c²
100=c²
10=c
Obw=a+b+2c
Obw=20+4+20=44cm

Zad.2 Taka sama sytuacja, od dolnej podstawy odjąć górną... 17-11=6 i podzielić na 2... 6:2=3cm wychodzi ile ma bok trójkąta prostokątnego z wysokości i ramienia.

3²+h²=14²
9+h²=196
h²=196-9
h²=187
h=√187
2010-02-18T17:28:41+01:00
1)

20-4 = 16
16:2 = 8

a* + b* = c *

6* + 8* = c *

c* = 36 + 64

c = 10


* - do kwadratu

Obw=20+4+20=44cm


2)


a* - 6* = 14*
a* = 14 * + 6*
a* = 20 *
a = 20



te drugie raczej zle, pierwsze na pewno dobrze :p