1. ile jest czynnych latarni na polskim wybrzezu? ktora z nich jest najstarsza a ktora najwyzsza ?
2. gdzie znajduje sie jezioro turkusowe i czym ono sie wyroznia?
3. w ktorym miejscu polskiego wybrzeza baltyku znajduje sie najwyzszy klif i jaka ma wysokosc ?
4. gdzie najduja sie i jaka maja wysokosc najwyzsze wydmy nad polskim baltykiem?
5. jaki ciekawy obiekt geologiczny znajduje sie w mechowie na pobrzezu kaszubskim?
6. z ktora rzeka wiaze sie okreslenie "martwa"?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-14T15:06:15+02:00
1.
17 czynnych latarni
najwyższa-Świnoujście
najstarsza-Rozewie
2.
Jezioro Turkusowe znajduje się na wyspie Wolin.W jeziorze występuje zjawisko krasowe. Nazwa jeziora pochodzi od niebieskawo-zielonej barwy lustra wody, wywołanej rozszczepieniem światła słonecznego w czystej wodzie i odbiciem refleksów od białego podłoża kredowego z zalegającymi na dnie związkami węglanu wapnia.
3.wzniesienie Gosań w Wolińskim PN, na wyspie Wolin
4. Najwyższe wydmy nad polskim Bałtykiem znajdują się na terenie Słowińskiego Parku Narodowego. Najwyższa z nich, Łącka Góra osiąga 42 m n.p.m.
5.Jaskinia w Mechowie, zwana również Grotą w Mechowie, jest niewielkim obiektem, aczkolwiek zdecydowanie największą z tego typu osobliwości przyrodniczych leżących nieopodal Trójmiasta. Grota powstała w okresie najmłodszego zlodowacenia. Jaskinię odkrył na początku XIX wieku mierniczy Heue. Legenda mówi, że jaskinia ta jest początkiem nigdy nie skończonego tunelu, który rzekomo łączyć miał dwa klasztory: męski w Mechowie i kilka kilometrów dalej żeński w Żarnowcu. Tunel rozpoczęli kopać zakonnicy by połączyć klasztory w celu potajemnych schadzek. W czasie prac, w głębi tunelu napotkali oni jednak "Lodowego Ducha", który pogasił braciszkom drążącym tunel wszystkie świece. Ci w popłochu uciekli i już nigdy pracy swej nie wznowili. Łączna długość korytarzy na chwilę obecną wynosi ok. 60m. Niezwykle charakterystyczne jest wejście do groty z filarami wyrzeźbionymi przez wodę.
6. Określenie to wiąże się z częścią Wisły Leniwki (od Przegaliny do ujścia przy Westerplatte w Gdańsku).
7 4 7
2009-10-14T15:10:13+02:00
1.Na polskim wybrzeżu jest czynnych 17 latarni. Najstarsza latarnia w Polsce to Rozewie, którą uruchomiono 15 listopada 1822 r. Mieści się w niej muzeum latarnictwa. Najwyższa latarnia w Polsce stoi w Świnoujściu. Ma 68 metrów wysokości.
2.Jezioro Turkusowe, zwane także jeziorem Szmaragdowym, zaliczane jest do najpiękniejszych jezior Wolińskiego Parku Narodowego. Położone jest na wyspie Wolin, we wsi Wapnica w gminie Międzyzdroje. Jezioro swoją nazwę zawdzięcza turkusowemu kolorowi wody, która nadaje mu niepowtarzalny charakter i jednocześnie stanowi magnez przyciągający niezliczone rzesze turystów. Ta bajeczna turkusowa barwa powstaje na skutek odbicia promieni świetlnych od wody zawierającej związki wapnia oraz białego wapiennego dna jeziora, będącego pozostałością po działającej tu do lat 50-tych odkrywkowej kopalni kredy.
3.Wzgórze Gosań znajduje się na terenie Wolińskiego Parku Narodowego, ok. 2 km od Międzyzdrojów. Wysokość tego klifu wynosi 95 m n.p.m
4.Najwyższe wydmy nad polskim Bałtykiem znajdują się na terenie Słowińskiego Parku Narodowego. Najwyższa z nich, Łącka Góra osiąga 42 m n.p.m.
5. jaskinia w Mechowie, zwana również Grotą w Mechowie, jest niewielkim obiektem, aczkolwiek zdecydowanie największą z tego typu osobliwości przyrodniczych leżących nieopodal Trójmiasta. Grota powstała w okresie najmłodszego zlodowacenia. Jaskinię odkrył na początku XIX wieku mierniczy Heue. Legenda mówi, że jaskinia ta jest początkiem nigdy nie skończonego tunelu, który rzekomo łączyć miał dwa klasztory: męski w Mechowie i kilka kilometrów dalej żeński w Żarnowcu. Tunel rozpoczęli kopać zakonnicy by połączyć klasztory w celu potajemnych schadzek. W czasie prac, w głębi tunelu napotkali oni jednak "Lodowego Ducha", który pogasił braciszkom drążącym tunel wszystkie świece. Ci w popłochu uciekli i już nigdy pracy swej nie wznowili. Łączna długość korytarzy na chwilę obecną wynosi ok. 60m. Niezwykle charakterystyczne jest wejście do groty z filarami wyrzeźbionymi przez wodę.
6.Określenie to wiąże się z częścią Wisły Leniwki (od Przegaliny do ujścia przy Westerplatte w Gdańsku).

3 5 3