Tadeusz Różewicz
Przepaść
Babcia w czarnych sukniach
w drucianych okularach
z laseczką
stawia stopę
nad przepaścią krawężnika cofa
rozgląda się bojaźliwie
choć nie widać śladu samochodu
Podbiega do niej chłopczyk
bierze za rękę
i przeprowadza
przed otchłań ulicy
na drugi brzeg
Rozstępują się
straszliwe ciemności
nagromadzone nad światem
przez złych ludzi
kiedy w sercu
małego chłopca
świeci iskierka
miłości

Zadanie1. Odszukaj w wierszu przepaść inne przenośnie poetyckie. Wyjaśnij ich znaczenie.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-18T19:07:24+01:00
1. przepaść - droga, której przejście jest wielkim trudem dla znużonej staruszki
otchłań ulicy - tak jak wyżej
na drugi brzeg - tzn. na drugą stronę (ulicy)
Rozstępują się straszliwe ciemności - znikają leki staruszki
świeci iskierka miłości - małe, lecz bardzo dobre, życzliwe zachowanie
15 3 15
2010-02-18T19:22:50+01:00
"stawia stopę
nad przepaścią krawężnika" - to znaczy, że podchodzi do końca krawężnika

"otchłań ulicy" - ruchliwa ulica

"Rozstępują się
straszliwe ciemności" - Babcia przeszła bez strachu przez ulicę na drugą stronę

"świeci iskierka
miłości" - poczuł się dobrze, robiąc dobry uczynek

13 3 13