Pan Dawid 20% swojej kwietniowej pensji przeznaczył na świadczenia (czynsz, prąd, gaz itp.) W maju otrzymał 200 zł podwyżki, ale opłaty za świadczenia wzrosły o 10% i pan Dawid znowu przeznaczył na nie 20% zarobków. Ile zarabiał w maju?

2

Odpowiedzi

2010-02-18T20:14:56+01:00
20% = 200
100% = 1000
tyle zarabiał w kwietniu
1000 + 200 = 1200
odp w maju zarobił 1200zł
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-18T20:16:11+01:00
X=pensja kwietniowa
x+200zł=pensja majowa

20%x=0,2x=świadczenia kwietniowe

20%(x+200)=0,2x+40= świadczenia majowe

40zł=10% świadczeń
y zł=100% świadczeń
.......................
y=40 razy 100:10
y=400 zł

400zł=20%
x zł=100%
................
x=400 razy 100:20
x=2000= zarobek kwietniowy
2000+200=2200zł= zarobek majowy