Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-19T15:12:51+01:00
W załączniku są rysunki, a tutaj wytłumaczę Ci jak to zrobiłam;)
Rysunek nr 1
1. Narysuj odcinek AB i przedłuż prostą, na której się znajduje.
2. Wbij cyrkiel w punkt A i ustaw jakąś rozwartość cyrkla (najlepiej mała) i zaznacz łuki po obu stronach na prostej nie zmieniając rozwartości cyrkla.
3. Zrób tak samo z punktem B.
4. Następnie ustaw rozwartość cyrkla (większa), wbij cyrkiel w jeden łuk zakreślony z punktu A i zakreśl łuk, potem zrób tak samo z drugim łukiem przy punkcie A, tak, aby łuki które zaznaczysz się przecinały.
5. Zrób tak samo przy punkcie B.
6. Przeprowadź proste dłuższe od odcinka AB, przez punkt A i ten, który powstał z zakreślonych łuków, a następnie zrób tak samo z punktem B.
7. Ustaw rozwartość cyrkla taką jak odcinek AB, a potem wbij cyrkiel w punkt A i zakreśl łuk na prostej, zrób to samo z punktem B.
8. Połącz powstałe punkty (u mnie E i F), tak aby utworzył się kwadrat.
9. Narysuj przekątne kwadratu.
10. Przekątne w kwadracie przecinają się pod kątem prostym więc (u mnie kąt przy wierzchołku C) jest kątem prostym;) (Zaznaczony na czerwono trójkąt).

Rysunek nr 2
Bardzo podobnie skonstruowany jak poprzedni, tyle tylko, że teraz korzystamy z własności rombu, którego przekątne również przecinają się pod kątem prostym;)
1. Rysujesz odcinek AB i przedłużasz prostą na której się znajduje.
2. Tworzysz prostą równoległą:
- Zaznacz jakiś punkt (u mnie C) niedaleko odcinak AB
- Ustaw taką rozwartość cyrkla jak odcinek AB i zaznacz łuk z punktu C (jak u mnie na rysunku)
- Ustaw taką rozwartość cyrkla jak z punktu A do punktu C, (czyli AC mimo, że ich nie łączysz) i zaznaczasz łuk z punktu B, tak, aby przecinał się z poprzednio narysowanym łukiem
- Rysujesz prostą przechodzącą przez punkt C, i powstały punkt D
3. Łączysz punkt A z C, B z D, A z D, B z C
4. Zaznaczony na czerwono trójkąt ABF, to trójkąt prostokątny;)

Mam nadzieję, że pomogłam, jak nie do końca zrozumiałaś te instrukcję to napisz do mnie, wtedy postaram Ci się to jaśniej wytłumaczyć;)
1 5 1