GEOGRAFIA - PYTANIA Z AZJI :

(nie wiesz nie odpowiadaj)
1.
Azja jest kontynentem wielu kontrastów .Podaj kontrasty w następujących kategoriach :
-ukształtowanie powierzchni,
-aktywnosc sejsmiczna
-gęstośc sieci rzecznej
-klimat
-szata roślinna
-gęstośc zaludnienia


2. dopasuj podane obszary z odpowiednimi barierami osadnictwa

obszary:
Płn Arabski, Himalaje,Ziemia Północna, Nizina Zachodniosyberyjska, Mount Everest, Tybet, Kamczatka

bariery:
bariera termiczna, bariera grawitacyjna, bariera wodna, bariera świetlna

3 .Dopasuj postac

-drugi człowiek na Ziemi, który zdobył Koronę Himalajów i Karakorum, czyli 14 szczytów o wysokości ponad 8 000m n.p.m -
..............................................................
-pierwsza Europejka na szczycie Mount Everestu, zdobywczyni ośmiu szczytów o wysokości ponad 8 000 m n.p.m - ...............................................................
-trzecia Polka ,która zdobyła Mount Everest ...............................................................
-jako pierwszy wszedł na Mount Everest zimą, jest też pierwszym Polakiem, który zdobył Koronę Ziemi - ................................................................


4.
Podaj przyczyny występowania w Japonii:
-trzęsień Ziemi
-wybuchów wulkanów
-tsunami
-tajfunów

5.
Co prawdopodobnie robi młodzież w wieku 15 lat w Japonii, gdy wstajesz rano do szkoły ? (weź pod uwagę różnicę czasu)

6.
Czy zima na Hokkaido jest zbliżona do występującej w Polsce? Odpowiedź uzasadnij. Porównaj tę Zimę na wyspach Riukiu

7.Jedna z wielkich chińskich rzek, nad którą wybudowano tamę ,, Trzy Przełomy,,

8.Stolica okupowanego przez Chiny regionu, włączonego w skład państwa w 1949 roku

9.
czynniki przyrody hamujące lub rozwijające dziedzinę gospodarki na terenie Tybetu ,Niziny Chińskiej i Kotliny Dżungarskiej

-w którym z tych miejsc rozwija się rolnictwo intensywne. Podaj trzy cechy tego rolnictwa

10.
Określ dynamikę wzrostu liczby ludności Chin w porównaniu z innymi państwami: Wpisz obok ich nazw znak ,,+'' , jeśli jest ona większa lub znak ,,-'', jeśli jest mniejsza

Indie
Pakistan
Indonezja
Nigeria
Polska
Rumunia
Bułgaria
RPA
Rosja

- zapisz nazwę kraju, który ma realną szansę wyprzedzic Chiny pod względem liczby ludności

11.Wypisz nazwy miast w Chinach, których liczba przekroczyła milion

12.Indie i Chiny coraz częściej określa się na świecie słowem ,,CHINDIE,, ,Wymień cechy społeczne i gospodarcze, które są charakterystyczne dla obu tych państw

13. Podaj charakterystyczną cechę dotyczącą siły roboczej Indii i Chin

14.Dokończ zdanie:
Bangalur (Bangalore) to indyjski ośrodek z silnie rozwiniętym ......................

15.Podaj trzy przykłady świadczące o ekspansji kapitału indyjskiego na rynki światowe

16.Wymień trzy cechy charakterystyczne dla hinduskich przedsiębiorców

17 .Podaj porę roku, podczas której panują najlepsze warunki do uprawy roślin na większości obszaru Indii. Uzasadnij swój wybór, zapisując odpowiednie elementy klimatu.


zadania mają byc zrobione starannie i wyczerpująco

2
Komentarz został usunięty

Odpowiedzi

2010-02-19T15:08:44+01:00
1.
Azja jest kontynentem wielu kontrastów .Podaj kontrasty w następujących kategoriach :
-ukształtowanie powierzchni- wiele pasm górskich/ kotliny
-aktywnosc sejsmiczna- różne regiony mają inną aktywność, w niektórych brak aktywności sejsmicznej
-gęstośc sieci rzecznej - wschód- dużo rzek/ środek kontynentu mniej
-klimat- znajduję się w trzech strefach klimatycznych
-szata roślinna- jak wyżej w kilku strefach roślinnych
-gęstośc zaludnienia- zaleznie od ukształtowania powierzchni


2. dopasuj podane obszary z odpowiednimi barierami osadnictwa

obszary:
Płn Arabski,bariera wodna,
Himalaje,bariera termiczna,
Ziemia Północna, bariera wodna,
Nizina Zachodniosyberyjska,
Mount Everest, bariera grawitacyjna,
Tybet, bariera termiczna

4.
Podaj przyczyny występowania w Japonii:
-trzęsień Ziemi
-wybuchów wulkanów
-tsunami
-tajfunów
położenie na skraju dwóch płyt tektonicznych

5.
Co prawdopodobnie robi młodzież w wieku 15 lat w Japonii, gdy wstajesz rano do szkoły ? (weź pod uwagę różnicę czasu)
tu musisz podać współrzędne Japoniii wtedy można wyliczyc

9.
czynniki przyrody hamujące lub rozwijające dziedzinę gospodarki na terenie Tybetu ,Niziny Chińskiej i Kotliny Dżungarskiej
wysokość nad poziomem morza


12.Indie i Chiny coraz częściej określa się na świecie słowem ,,CHINDIE,, ,Wymień cechy społeczne i gospodarcze, które są charakterystyczne dla obu tych państw
duża liczba ludności

13. Podaj charakterystyczną cechę dotyczącą siły roboczej Indii i Chin
tania siła robocza

18 3 18
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-19T19:53:01+01:00
1.
Azja jest kontynentem wielu kontrastów .Podaj kontrasty w następujących kategoriach :
-ukształtowanie powierzchni
północ kraju wielkie połacie równin syberyjskich, w południowej części Himalaje
-aktywność sejsmiczna
Japonia narażona jest na trzęsienia Ziemi ze względu na stykanie się płyt litosfery, Syberia brak trzęsienia
-gęstość sieci rzecznej
północna cześć posiada większa ilość rzek niż np. południowo-zachodnia
-klimat
położony w 3 strefach klimatycznych
-szata roślinna
zróżnicowana w zależności od klimatu
północ mchy i porosty
krzewy
lasy
lasy monsunowe
górach inne formacje roślinne
-gęstość zaludnienia
północna cześć mniej zaludniona niż obszary południowe (Indie)

2. dopasuj podane obszary z odpowiednimi barierami osadnictwa

obszary:
Płn Arabski- wodna, Himalaje-termiczna i wodna ,Ziemia Północna, Nizina Zachodniosyberyjska- grawitacyjna, Mount Everest- świetlna, Tybet- termiczna, Kamczatka- świetlna


3 .Dopasuj postać

-drugi człowiek na Ziemi, który zdobył Koronę Himalajów i Karakorum, czyli 14 szczytów o wysokości ponad 8 000m n.p.m -
Jerzy Kukuczka
-pierwsza Europejka na szczycie Mount Everestu, zdobywczyni ośmiu szczytów o wysokości ponad 8 000 m n.p.m - Wanda Rutkiewicz
-trzecia Polka ,która zdobyła Mount Everest MARTYNA WOJCIECHOWSKA
-jako pierwszy wszedł na Mount Everest zimą, jest też pierwszym Polakiem, który zdobył Koronę Ziemi - JERZY KUKUCZKA


4.
Podaj przyczyny występowania w Japonii:
-trzęsień Ziemi
-wybuchów wulkanów
-tsunami
-tajfunów
PŁYTY LITOSFERY NACHODZĄ NA SIEBIE PRZEZ CO JEST TARCIE I POWODUJE TO ICH RUCH- TRZĘSIENIE ZIEMI
5.
Co prawdopodobnie robi młodzież w wieku 15 lat w Japonii, gdy wstajesz rano do szkoły ? (weź pod uwagę różnicę czasu)
TOKIO: 140E czyli ok 120 st bardziej na wschód jest to ok. 8h później
wracają wtedy ze szkoły

6.
Czy zima na Hokkaido jest zbliżona do występującej w Polsce? Odpowiedź uzasadnij. Porównaj tę Zimę na wyspach Riukiu

na Hokkaido lato chłodniejsze niż na pozostałych wyspach, zima natomiast surowa temp -3 : -12 st- zbliżona do zimy w Polsce
Wyspy Riukiu charakteryzują się cieplejsza zimą i oddziałuje tam klimat monsunowy - duże opady. Temp. średnia jest znacznie wyższa o tej w Polsce.


7.Jedna z wielkich chińskich rzek, nad którą wybudowano tamę ,, Trzy Przełomy,,
Jangcy

8.Stolica okupowanego przez Chiny regionu, włączonego w skład państwa w 1949 roku
Lhasa

9.
czynniki przyrody hamujące lub rozwijające dziedzinę gospodarki na terenie Tybetu ,Niziny Chińskiej i Kotliny Dżungarskiej
Tybet- hamuje ją konflikt miedzy Tybetem a Chinami o uznanie niezależności Tybetu od Chin. Czynnik hamujący w przyrodzie: Himalaje
Nizina Chińska- wielkie uprawy ryżu, proso, herbaty, tytoń pszenicę i kukurydzę. Zdecydowanie rozwijająca gospodarkę.
Kotlina dżungarska- jest to rejon o dużej tektonice. Wydobywa się tam ropę naftową, węgiel kamienny oraz złoto. Można uznać za obszar rozwijający gospodarkę

-w którym z tych miejsc rozwija się rolnictwo intensywne. Podaj trzy cechy tego rolnictwa
nizina Chińska-
-zmniejszenie siły roboczej, zastąpienie maszynami
-zmechanizowanie wysoko wyspecjalizowanym sprzętem
-duży wkład finansowy oraz wielkie zyski

10.
Określ dynamikę wzrostu liczby ludności Chin w porównaniu z innymi państwami: Wpisz obok ich nazw znak ,,+'' , jeśli jest ona większa lub znak ,,-'', jeśli jest mniejsza

Indie +
Pakistan +
Indonezja +
Nigeria +
Polska -
Rumunia -
Bułgaria -
RPA -
Rosja -

- zapisz nazwę kraju, który ma realną szansę wyprzedzić Chiny pod względem liczby ludności
Indie
11.Wypisz nazwy miast w Chinach, których liczba przekroczyła milion
Szanghaj, Pekin, Wuhan, Chongqing, Xi'an , Chengdu , Tiencin , Shenyang ,Harbin ,Kanton , Nankin ,Taiyuan, Changchun, Changsha, Jinan, Dalian, Koulun, Zhengzhou, Shijiazhuang, Jilin, Hangzhou, Nanchang, Qingdao, Tangshan, Urumczi, Lanzhou, Fushun, Luoyang, Hefei, Handan, Suzhou, Shantou, Baotou, Anshan, Xuzhou, Fuzhou, Guiyang, Wuxi, Victoria City, Datong ,Xianyang, Huainan, Kunming, Shenzhen, Rongcheng

12.Indie i Chiny coraz częściej określa się na świecie słowem ,,CHINDIE,, ,Wymień cechy społeczne i gospodarcze, które są charakterystyczne dla obu tych państw
-centrum usługowe
-największa "fabryka" świata
-bardzo duża liczba ludności
-chiny oraz Indie zawierają dużo umów z zagranicznymi mocarstwami(40 oraz 25% obrotu)
-bardzo tania siła robocza sprzyja przenoszeniu się firm do chin i Indii
-rozwój informatyki w Indiach ( wielu specjalistów z tej dziedziny)
13. Podaj charakterystyczną cechę dotyczącą siły roboczej Indii i Chin
bardzo tania siła robocza

14.Dokończ zdanie:
Bangalur (Bangalore) to indyjski ośrodek z silnie rozwiniętym ośrodkiem przemysłu informatycznych i elektronicznych.

15.Podaj trzy przykłady świadczące o ekspansji kapitału indyjskiego na rynki światowe
-Bollywood
-największy producent oprogramowania
-większy eksport niż import


16.Wymień trzy cechy charakterystyczne dla hinduskich przedsiębiorców
-tania siła robocza
-wysoko wykwalifikowana kadra ( informatyka)
-łatwy rynek zbytu (eksport)

17 .Podaj porę roku, podczas której panują najlepsze warunki do uprawy roślin na większości obszaru Indii. Uzasadnij swój wybór, zapisując odpowiednie elementy klimatu.
-lato (monsun letni)

Liczę na naj za włożoną prace.
Pozdrawiam
162 2 162