Mam zadanko brzmi ono tak :
Zapisz jakie rodzaje podmiotu i orzeczenia występują w poszczególnych zdaniach :
1. Z obłoków pyłu i kawałków tynku wynurzyli sie : pan weasley, bliźniacy i ron .
2. dostali się tu za pomocą proszku FIUU.
3. Dla harry'ego nie było to szczególnym zaskoczeniem.
4. Ciotka Petunia była wstrząśnieta.
5. Na twarzy wuja Vernona pojawiły się oznaki ciężkiej rozterki.
6. nie byłoby kłopotu.

Rodzje orzeczenia to imienne lub czasownikowe .
a rodzaje podmiotu to domyślny,szeregowy,w dopełniacz (logiczny), gramatyczny.

niech zrobi ktoś dobry z polaka. ;))))

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-18T21:53:27+01:00
1. Z obłoków pyłu i kawałków tynku wynurzyli sie : pan weasley, bliźniacy i ron .
Orzeczenie czasownikowe - wynurzyli się.
Podmiot szeregowy: Pan Weasley, bliźniacy i Ron.

2. Dostali się tu za pomocą proszku FIUU.
Orzeczenie czasownikowe - dostali się
Podmiot domyślny - (oni)

3. Dla Harry'ego nie było to szczególnym zaskoczeniem.
Orzeczenie imienne - (nie) było zaskoczeniem
Podmiot gramatyczny: to

4. Ciotka Petunia była wstrząśnięta.
Orzeczenie imienne - była wstrząśnięta
Podmiot gramatyczny - ciotka Petunia

5. Na twarzy wuja Vernona pojawiły się oznaki ciężkiej rozterki.
Orzeczenie czasownikowe - pojawiły się
Podmiot gramatyczny - oznaki

6. Nie byłoby kłopotu.
Orzeczenie czasownikowe - (nie) byłoby
Podmiot logiczny - kłopotu.
16 4 16
2010-02-18T21:56:27+01:00
1. Orzeczenie: wynurzyli się - orzeczenie czasownikowe
Podmiot: pan Weasley, bliźniacy i Ron - podmiot szeregowy
2. Orzeczenie: dostali się - orzeczenie czasownikowe
Podmiot: (oni) - podmiot domyślny
3. Orzeczenie: nie było zaskoczenie - orzeczenie imienne
Podmiot: to - podmiot gramatyczny
4. Orzeczenie: była wstrząśnięta - orzeczenie imienne
Podmiot: ciotka Petunia - podmiot gramatyczny
5. Orzeczenie: pojawiły się - orzeczenie czasownikowe
Podmiot: oznaki - podmiot gramatyczny
6. Orzeczenie: nie byłoby - orzeczenie imienne
Podmiot: kłopotu - podmiot logiczny

Pozdrawiam ;)
47 4 47