Cyfra dziesiątek liczby dwucyfrowej jest dwa razy większa niż cyfra jedności.
Jeżeli zamienimy kolejność cyfr w liczbie, to nowa liczba będzie o 36 mniejsza od pierwotnej. Znajdź liczbę pierwotną.

poproszę z wytłumaczeniem działaniami:)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-19T09:41:56+01:00
Szukane:
x - cyfra dziesiątek
y - cyfra jedności
Rozwiązanie:
x=2y
10x+y=10y+x+36
x=2y
10*2y+y=10y+2y+36
9y=36
y=4
x=2*4
x=8
x=8
y=4
Odp:Liczbą pierwotną jest 84.
2010-02-19T12:18:52+01:00
X - cyfra dziesiątek
y - cyfra jedności

x = 2y
10x+y = 10y+x+36

x = 2y
10*2y+y = 10y+2y+36

x = 2y
20y+y = 12y+36

x = 2y
21y-12y = 36

x = 2y
9y = 36 /:4

x = 2y
y = 4

x = 2*4
y = 4

x = 8
y = 4

Liczba pierwotna to 84.

84-48 = 36