Samochód Nissan Primera o pojemności silnika 2 litry przebywa odcinek 100 kilometrów spalając 7,5 litra benzyny w czasie 1 godziny i piętnastu minut.
a) ile kilometrów przejedzie na 10,5 litrach benzyny?
b) ile spali benzyny pokonując odległość 120 km?
c) po jakim czasie jazdy samochód spali 12 litrów benzyny?

2

Odpowiedzi

2010-02-19T15:32:16+01:00
A)100-7,5litra
x-10,5litra
x=(100*10,5):7,5
x=140km
na 10,5 litrach przejedzie 140km

b)100km-7,5litra
120km-x
x=(120*7,5):100
x=9litr
pokonując odległośc 120km spali 9 litrów paliwa

c) 75min - 7,5 litra
x-12litra
x=(75*12):7,5
x=120min
samochód 12 litrów paliwa spali po 2 godz. jazdy
1 4 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-19T15:34:14+01:00
Samochód Nissan Primera o pojemności silnika 2 litry przebywa odcinek 100 kilometrów spalając 7,5 litra benzyny w czasie 1 godziny i piętnastu minut.
a) ile kilometrów przejedzie na 10,5 litrach benzyny?
b) ile spali benzyny pokonując odległość 120 km?
c) po jakim czasie jazdy samochód spali 12 litrów benzyny?

Na 100 km w czasie 1h15min pali 7,5 litra
Policzymy w jakim czasie i ile pali na 1 km.
100km - 1h15 min (75min) - 7,5l /:100
1km - 0,75min - 0,075l. -> będziemy cały czas korzystać z tego!

a) ile kilometrów przejedzie na 10,5 litrach benzyny?
1km - 0,75min - 0,075l. (Wymnażamy tak, aby 0,075l zamieniło się na 10,5l.)
0,075*x=10,5l
x=10,5l/0,075l
x=140
A więc sprawdźmy:
1km - 0,75min - 0,075l. /*140
140km - 105min - 10,5l Czas nam jest niepotrzebny więc go wykluczamy.
Odp: Samochód na 10,5 litrach benzyny przejdzie 140km.

b) ile spali benzyny pokonując odległość 120 km?
1km - 0,75min - 0,075l. /*120
120km - 90min - 9l. (znowu czas nam jest niepotrzebny, więc go wykluczamy)
Odp: Pokonując 120km spali 9l. benzyny

c) po jakim czasie jazdy samochód spali 12 litrów benzyny?
1km - 0,75min - 0,075l.
Liczymy ile razy 0,075l = 12l.
0,075l*x=12l
x=12l/0,075l=160
1km - 0,75min - 0,075l. /*160
160km - 120min (2h) - 12l
Odp: Samochód spali 12 litrów benzyny po dwóch godzinach

Wystarczy odpowiedni 'wzór' i mamy całe zadanie zrobione :)