Odpowiedzi

2010-02-19T17:32:35+01:00
2010-02-19T17:35:14+01:00
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-19T18:07:07+01:00
NAZWA:

*Deoksyrybonukleinowy
*Rybonukleinowy

SKRÓT:

*Dna
*Rna

WYSTĘPOWANIE:

*DNA:
występuje w komórce, w jądrze komórkowym chloroplasty, mitochondriach

*RNA:
jądro komórkowe, jąderko, chloroplasty, mitochondria, rybosomy, oraz w cytoplazmie

Rodzaje Rna:
- mRNA(informacyjny kwas RNA)-zawiera informacje o kolejności aminokwasów w białku
-tRNA(transportujący kwas RNA)- przyłącza aminokwasy i transportuje do rybosomów
-rRNA(rybosomalny kwas rybonukleidowy)-tworzy struktury komórkowe zwane rybosomami. W rybosomach odbywa się synteza białek.

BUDOWA:

*DNA
-Budowa: pentoza(deoksyryboza), jedna z czterech zasad azotowych, reszta kwasu fosforowego
-Nukleotydy łączą się ze sobą tworząc łańcuch polinukleotydowy.
-Jedna cząsteczka DNA= 2 łańcuchy polinukleotydowe
-Funkcje: decyduje o budowie i funkcjonowaniu komórek

*RNA
-Budowa: pentoza(ryboza), jedna z czterech zasad azotowych, reszta kwasu fosforowego
-Nukleotydy łączą się ze sobą tworząc łańcuch polinukleotydowy.
-Jedna cząsteczka DNA= 1 łańcuch polinukleotydowy

NUKLEOTYD:

*DNA :
skłąda sie z : reszty kw. fosforowego, cukier (5 atomów C), dezoksyryboza, zasady azotowej: adenina, guanina, cytozyna, tymina.

*RNA: reszta kwasu fosforowego, cukier (5 at. C) RYBOZA i zasada azotowa: adenina guanina cytozyna URACYL

STRUKTURA PRZESTRZENNA KW. NUKLEINOWYCH:

*Kwas DNA wyst. w postaci dwóch polinukleotydowych włókien skręconych spiralnie.

*Kwas RNA występuje w postaci pojedynczego łańcucha polinukleotydowego

ZNACZENIE:

*Kwas DNA posiada informacje o kolnejności ułożenia aminokwasów w łańcuchu białkowym
(taką kolejność nazywamy pierwszorzędową strukturą białka).


Wystarczy że zrobisz sobie to w formie tabelki :)
mam nadzieję że się przyda ;)
pozdrawiam ;)

1 1 1