Zagadnienia do sprawdzianu klasa 5 , 2 sprawdzian :)
Potrzebuje odpowiedzi na te pytania ....

1.Kto był władcą Egiptu w Starożytności ?
2.Co Nil dawał ludziom,jakimi sposobami oddawali cześć rzece Nil?
3.Bogowie Egiptu,Rzymu i Grecji.
4.Symbole religii żydowskiej i chrześcijańskiej.
5.(co to jest ?)koń trojański , "Iliada" i "Odyseja " ,Odyseusz,Penelopa,Homer,Achilles,Itaka,Troja,Eneasz.
6.Religia chrześcijańska
-określenia związane z tym zagadnieniem

Pomóżcie dam Najlepszą (bo to wszystko potrzebuje na sprawdzian )

3

Odpowiedzi

2010-02-20T10:16:51+01:00
1. Faraon
2. Wodę, żyzne role
3.
Afrodyta Wenus bogini miłości
Apollon Apollo bóg światła, medycyny i poezji
Ares Mars bóg wojny
Artemida Diana bogini łowów i opiekunka rodzących
Asklepios Eskulap bóg sztuki lekarskiej
Atena Minerwa bogini mądrości i wojny, patronka rzemiosła
Demeter Ceres bogini wegetacji
Dionizos Bachus bóg wina, płodności i dzikiego rozpasania
Eros Kupido bóg miłości
Gaja Terra symbol ziemi, matka i żona Uranosa
Hefajstos Wulkan kowal bogów, jak również bóg ognia i metalurgii
Hera Junona opiekunka małżeństwa i kobiet; w mitologii greckiej siostra i żona Zeusa, w rzymskiej - małżonka Jowisza
Hermes Merkury posłaniec bogów; bóg handlu i nauki, patron podróżnych, złodziei i włóczęgów
Hestia Westa bogini ogniska domowego
Hypnos Somnus bóg snu
Kronos Saturn w mitologii greckiej władca tytanów i ojciec Zeusa, ponadto w rzymskiej - bóg rolnictwa
Hades Pluton bóg świata podziemi
Posejdon Neptun bóg morza; w mitologii greckiej także bóg koni i trzęsień ziemi
Rea Ops siostra i żona Kronosa
Uranos Uranus syn i małżonek Gaji oraz ojciec tytanów
Zeus Jowisz władca bogów
4. Biblia i krzyż
5. Iliada i Odyseja - mit
koń trojański - koń dzięki któremu podbito Rzym przez Troję czy odwrotnie
6.Krzyż, biblia, chrześcijanie

3 pkt, więcej nie oczekuj. Ja pisałam sama inny ktoś ze spamuje ;)


Aha bogowie Egiptu :

*
o Atum – (uważany za Atum-Re) bóg zachodzącego słońca,
o Amon - bóg skrytości, Amon znaczy Ukryty,
o Re – bóg słońca, stwórca i pan wszechświata, nieba,
o Szu – bóg powietrza,
o Tefnut – bogini wilgoci,
o Geb – bóg będący uosobieniem ziemi,
o Nut – bogini będąca uosobieniem sklepienia niebieskiego,
o Ozyrys – bóg śmierci, płodnej natury i odrodzonego życia, sędzia zmarłych, władca ziemi, podziemi i Krain Nieśmiertelnych,
o Set – władca burz i piorunów (wrogi Horusowi),
o Neftyda – żona Setha, siostra Ozyrysa,
o Izyda – lokalna bogini miłości, nieba, magii, czarów, kobiet i dzieci, żona Ozyrysa, matka Horusa.

* W teologicznym systemie kapłanów z Hermopolis (system hermopolitański), pozostających w opozycji do systemu heliopolitańskiego, występują cztery pary bogów:
o Nun i Naumet – uosobienie ( personifikacja) oceanu.
o Huh i Hauhet – uosobienie wody i ruchu.
o Kuk i Kauket – uosobienie ciemności panującej w pierwotnej przestrzeni.
o Nat i Niau lub Amon i Amaunet.

* Główną rolę w systemie memfickim odgrywała triada bogów, określana stąd triadą memficką:
o Ptah – bóg stwórca
o Sechmet – bogini wojny
o Nefertum – bóg ziemi

* Inni bogowie, których kult był powszechny, to:
o Anubis – bóg zmarłych, strażnik cmentarzy, patron mumifikacji,
o Aton – bóstwo słońca,
o Bastet – bogini miłości, płodności i domu, również opiekunka kotów,
o Bes – bóstwo ogniska domowego,
o Chepri – bóstwo popychające tarczę słoneczną,
o Chnum – pradawny bóg górnego Nilu, stwórca ludzi, miał na kole garncarskim ulepić człowieka,
o Chonsu – bóg Księżyca, syn Amona i Mut, razem tworzyli triadę bóstw,
o Hathor – bogini nieba, miłości i radości,
o Horus – bóstwo Nieba i opiekun faraonów, syn Ozyrysa i Izydy,
o Maat (Mayet) – bogini ładu, porządku, prawa i sprawiedliwości,
o Min – bóstwo miasta Koptos, bóg urodzaju,
o Montu – bóg wojny, uosobienie Horusa pod postacią boga zła koniecznego,
o Renenutet – bogini żniw i płodów,
o Seszat – bogini pisma, opiekunka kanałów królewskich,
o Sobek – bóg wód,
o Sokar – bóstwo zachodniej nekropolii,
o Tatenen – bóstwo wód praoceanu,
o Tawaret – bóstwo opiekuńcze kobiet rodzących dzieci,
o Thot (Tot) – bóg Księżyca, władca czasu, bóstwo mądrości i nauki – wynalazca pisma (hieroglificznego), posłaniec bogów,
o Wadżet – patronka Dolnego Egiptu.
6 4 6
2010-02-20T10:29:08+01:00
Siemka ja też chodze do 5 kl :D

1.Faraon
2.Nil dawał ludziom Egiptu wodę do napełniania kanałów .
3.Bogowie Egiptu :
-Anubis,
-Set,
-Horus,
-Ozyrys,
-Izyda,
-Tot
Rzymu :
-Jowisz,
-Westa,
-Janus,
-Wenus,
-Wulkan
-Mars
-Ceres
-Saturn

Grecji :
-Posejdon,
-Zeus,
-Hades,
-Hera,
-Atena,
-Afrodyta,
-Hermes,
-Apollon,
-Dionizos,
-Hestia,
-Ares,
-Hejfastos,

5,Koń trojański to podstęp,pułapka którą zastosował Odyseusz.
Iliada-Powieść Homera opowiadająca o wojnę po Troją.
Homer-Niewidomy pisarz .
Odyseja-Opowiada o podróży Odyseusza.
Penelopa-żona Odyseusza,
Achilles-bohater wojny pod Troją.
Itaka-Ojczyzna Odyseusza.
Troja-Starożytne miasto położone w Troadzie
Eneasz-syna Anchizesa

6.Biblia,krzyż,Jesus

Pozdroo :D

"Moja historia" klasa v :D
4 4 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-20T10:33:43+01:00
1. faraon
2. nil nanosił muł na pola ludzi, ludzie od dwali mu cześć i utorzsamiali go z bogami.
3. Zeus Hera Posejdon Hestia Hades Demeter Apollo Artemida Afrodyta Hefajstos Ares Atena Dionizos- bogowie greccy

Bachus, Jowisz – Jupiter, Mars, Merkury, Mitra, Neptun, Diana, Fauna, Fauna, Izyda, Junona -bogowie rzymscy

Amon, Anubis, Apis, Bastet, Hathor, Horus, Izyda, Neftydam, Ozyrys, Re, Set, Tot -bogowie egipscy


4. żydowskiej- menora
chrześcijańskiej- krzyż
żydowskiej i chrześcijańskiej- stary testament

5. koń trojański- za jego pomocą podbito Troję
"Iliada" i "Odyseja " - dzieła Homera
Odyseusz,Penelopa -bohaterowie Odyseji
Homer-twórca Iliady i Odyseji
Achilles-półbóg
Itaka-wyspa
Troja- została podbita przez rzymian
Eneasz- uciekł z płonącej Troi i osiedlił się w Lacjum.

6. Chrystus, apostołowie, chrześcijaństwo
5 4 5