Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Roma
  • Community Manager
2010-02-20T11:01:48+01:00

x - ilość posiadanych pieniędzy
⅕*x - ilość pieniędzy wydanych na prezenty dla brata
⅓*(x -⅕*x) = ⅓ * ⁴/₅*x = ⁴/₁₅*x - ilość pieniędzy wydanych na prezenty dla siostry

x - (⅕*x + ⁴/₁₅*x = 28
x - (³/₁₅* x + ⁴/₁₅*x) = 28
x - ⁷/₁₅*x = 28
⁸/₁₅* x = 28 /*¹⁵/₈
x = 28 * ¹⁵/₈
x = 52,5

Odp. Na początku miałem 52,5 zł.

Ale zapis treści zadania może być myląca!
3 5 3
2010-02-20T12:06:17+01:00
Jeśli na prezenty dla brata wydałem 1/5 (ułamek),a dla siostry 1/3 (ułamek) posiadanych pieniędzy to pozostało mi 28 zł. Ile miałem pieniędzy?

y-cena początkowa

1/3x+28=x (28 to 2/3 x)
x=42

1/5y+42=y (42 to 4/5y)
y=52,5

odp: miałeś 52,5 zł.
2 4 2