Konfiguracja elektronowa.Jeśli jakiś pierwiastek będzie miał 4 powłoki muszę to zapisać tak: k,l,m,n k[2] l[8] to co napiszę w m i n ?Wiem ,że muszę rozłożyć na nich liczbę 10 tylko jak tutaj 8 a tu 2 czy tu 5 i tu 5 ?od czego to zależy?

2

Odpowiedzi

2010-02-20T11:26:02+01:00
Na to jest wzor 2n^2 gdzie n oznacze nr powłoki, czyli np na 1 powłoce K zmieści się 2*1^2=2 elektrony, drugą 2*2^2=2*4=8elektronów
to ile elektronów jest na ostatniej powłoce możesz przeczytać z układu(liczba elektronów walencyjnych = nr grupy 1i2 w 13-18 odejmujesz 10) czyli jeżeli weźmiesz sobie np wapń który ma 4 powłoki to konfiguracja wygląda tak:

K2, L8, M8, N2
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-20T11:58:03+01:00
Jeśli dobrze liczę to masz w sumie 20elektronów: bo K2 i L8 oraz mówisz że masz jeszcze 10 do rozpisania na M i N. Robisz tak:
20e czyli Ca. Wiesz już na K2L8 i ponieważ wapń jest w 2grupie (dwuwartościowy) to na ostatniej powłoce będą 2 i zostaje 8 na przedostatnią. Zatem konfiguracja będzie:
K2 L8 M8 N2
<w przypadku większych ilości elektronów najlepiej będzie to robić z rozpisywaniem na podpowłoki, ale domyślam się że jeszcze tego nie mieliście>
1 5 1